5 juni 2019

World’s Marathons köper Ahotu Marathons

World´s Marathons

Worldsmarathons.com, som erbjuder en global marknadsplats för maratonlopp, förvärvar Ahotu Marathons och skapar därmed världens största onlineplattform för långdistanslöpning.

Almi Invests portföljbolag World’s Sports Group med Worldsmarathons.com är en global webbaserad tjänst för att marknadsföra och sälja startplatser i långdistanslopp. Den är till för både löpare och för arrangörer, som vill sälja startplatser. Via tjänsten kan intresserade löpare hitta information om de cirka 10 000 maratonlopp som arrangeras runt om i världen varje år. Samtidigt kan arrangörerna nå nya segment av löpare. Fler än 80 procent av de startplatser som säljs via worldsmarathons.com går till löpare från andra länder än där loppet arrangeras.

 

Ahotu Marathons är en onlinekalender för långlopp, där löpare kan hitta nästa lopp. Genom att gå samman bildar nu World's Marathons och Ahotu Marathons världens största onlineplattform för långlopp.

 

- Genom samgåendet kommer vi att kunna erbjuda våra kunder, både löpare och arrangörer, nya unika tjänster, säger Charlotte Melchert vd på World’s Sports Group. När vi slår samman Ahotus erbjudande med våra avancerade digitala lösningar, blir det mycket enklare för löparen att hitta och anmäla sig till sitt nästa lopp.

 

Ahotu Marathons, som grundades 2008 av den franska maratonlöparen Jean-Loup Fenaux, är världens ledande onlinekalender med information om 60 000 evenemang runt om i världen.

Tillsammans kommer Worldsmarathons.com och Ahotu att nå en miljon löpare i månaden. Detta gör oss till en av de mest kraftfulla globala kanalerna för långdistanssport. Vårt gemensamma mål är att fortsätta att växa.
Charlotte Melchert, vd World’s Sports Group