Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Nästa steg
- podden där riktiga företagare ger vettiga råd utifrån sina egna erfarenheter
Prenumerera på Nästa steg här >
Tips och råd

Nästa steg - en podcast om företagande för företagare

Nästa steg är en podd om hur det känns att leda ett företag som är på väg att ta nästa steg, med lärdomar och råd från företagare som redan tagit klivet du funderar på.

I varje avsnitt träffar programledaren Per Grankvist ett eller två företag som haft liknande utmaningar och som delar med sig av sin erfarenhet utifrån avsnittets ämne. Tyngdpunkten ligger alltid på vad de lärt sig, inte vilken slags verksamhet de har.

 

Dessutom medverkar en expert från oss på Almi i varje avsnitt som ger råd kring hur du ska tänka i den fråga varje avsnitt handlar om.

Missa inte att prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Om att behålla kunder och att skaffa bra recensioner

Som företagare vet du att du lyckats göra kunderna nöjda när de rekommenderar dig till sina vänner. Så är fallet med Storholmens Träd på Lidingö som låtit sig inspireras av sättet att bemöta gäster i besöksnäringen. Programledaren Per Grankvist följde med en dag för att se hur de gör, och i detta avsnitt förklarar Christian Åberg om hur de delat in kontakten med kunden i flera steg och hur det hjälper dem göra kunderna nöjda.


Missnöjda kunder berättar också för sina vänner. Eller så skriver de dåliga recensioner på nätet och det är en av orsakerna till att många företagare drar sig för att uppmuntra betyg. Men vad många företagare inte tänker på är att nöjda kunder också gärna skriver betyg, om de bara får frågan. Det berättar Tobias Basilius på Sveriges största omdömessajt Reco.se

 

Missa inte!

Därför ska du inte vara rädd för omdömen

Många kontakttillfällen knepet för hög kundnöjdhet

Planering - är det verkligen värt mödan?

Utvecklingen går så snabbt att en färdplan knappt hinner lämna tangentbordet innan den är föråldrad. Lite så brukar det resoneras. Men betyder det att det är fritt fram att skrota all planering och bara köra på känsla? Svaret är mer komplext än så.


I detta avsnitt av företagarpodden Nästa steg ägnas ett helt avsnitt åt just planering. Och ganska snart står det klart att planering inte är likställt med en rigid femårsplan i gammal sovjetisk anda med mängder av aktiviteter. Planering 2021 är något som snarare fortgår hela tiden, och som utvärderas hela tiden.

 

Missa inte: 

När du planerar rätt blir målet lättare att förstå
Den viktigaste planeringen – och vad du kan strunta i

Knepen för att anställa smart (och undvika knäppisar) 

Att anställa fel person kostar både pengar, kraft och tempo. Men med en genomtänkt strategi ökar chanserna att träffa rätt. Och visst ska du lita på magkänslan – men inte bara!

 

I detta avsnitt fördjupar sig Per Grankvist ännu mer i ämnet, och du får bland annat höra:

 

  • Hanna Nyberg, Ica Kvantum Värtan, berätta om varför det är så viktigt att ha en strukturerad onboardingprocess för att få ut det bästa av alla anställda
  • Delal Apak, Novare Peritos, förklara varför en allround-person inte alltid är bästa valet.

Missa inte: 

Så undviker du att anställa en knäppis
Våga välja någon som inte liknar dig

Frigöra tid genom att effektivisera admin - går det ens?

Att digitalisera är en sak, automatisera en annan. För den som vill minimera sin admin är automatisering av faktura- och kvittoflöden ett sätt att frigöra tid till annat samtidigt som du får bättre kontroll.

 

I detta avsnitt av Nästa steg fördjupar sig Per Grankvist ännu mer i ämnet, och du får bland annat höra:

  • Joakim Lindh, Trimero, berätta om vilken fråga du måste ställa dig själv kring ditt företagande och som avgör hur du ska sköta din admin.
  • Camilla Skoog, Fortnox, förklara vad ett automatiserat flöde egentligen betyder och vad som krävs för att komma tid.

Missa inte:

Slippa hålla på med kvitton - är det ens möjligt?
Så fick de koll på hur företaget faktiskt gick

Att skriva en vinnande offert

Följ med när Per Grankvist får lära sig vikten av tydlighet, varför det är så att göra misstaget att tror att man ska framstå som professionell och varför kunden borde veta exakt vad som står i offerten, innan de ens sett den.


Kan Payman Hazheer på Workshop och Jenny Treffner på Billogram lära honom knepen som gjort att de lyckats med sitt sälj? Det får du veta när du lyssnar på avsnittet plus att du kommer att lära dig mycket själv! 

 

Missa inte!
Knepen för att skriva offerter som säljer

Allt om att öppna ett ställe till

I varje stad finns en butik eller en restaurang som alla gillar och som därför går riktigt bra. Så att ägaren så småningom funderar på att öppna ett ställe till i hopp om att upprepa succén är inte så konstigt. Men då gäller det förstås att undvika misstagen. Sofia Wilén på familjeägda Tehuset Java i Lund öppnade butik nummer två efter drygt sjuttio år när de tog steget till Stockholmsområdet. Hon berättar om hur hon gör för att hitta bra personal, något som varit avgörande för deras framgång.

 

Calle Henriksson driver ett helt gäng populära ställen i Lund, bland annat klassikern Klostergatans Vin & Delikatess. Han delar med sig om hur han den hårda vägen lärt sig att ha koll på nyckeltalen innan man öppnar nytt, och om hemligheten bakom bra service.

 

Missa inte!

Allt du behöver veta om att öppna ett ställe till

Problem med likviditeten? Då är du är inte ensam

Likviditetsproblem är en vanlig orsak till att riktigt bra företag ändå inte klarar sig. Kanske beror det på en okunskap om de många relativt enkla sätt sätt som man kan förbättra sin likviditet på (utan att sälja fakturorna), säger Carola Lundgren på redovisningsbyrån Revisionären i Piteå. Och Andreas Selberg på Solenergi Norrbotten reflekterar om det i grund och botten inte också handlar om att man är för snäll, att man tänker mer som kund som företagare när man utan att tänka på det agerar bank åt kunderna.

 

Ett avsnitt fullt med konkreta tips och nya sätt att se på likviditet som kan vara avgörande snabbare än du anar.

 

Missa inte!

Likviditetsproblem i onödan

 

Likviditetsproblem kan bero på snällhet

En massa slit för en skitidé?

Alla företagare tvivlar ibland. På idén man drömmer om, på idén man förverkligat, på vad man tror är nästa steg. Så hur vet man om det är värt allt slit? Hampus Jakobsson har sett hundratals bra affärsidéer och säkert tusentals dåliga. Han vet vad som är “en värdig användning av mänsklig tid” och vad som är dåliga idéer. Om det är någon som kan förklara hur du undviker att lägga ner en massa tid på något som ändå aldrig kommer bli något så är det Hampus.

 

Missa inte!
Hur vet man om man lägger en massa tid på en skitidé?

Skaffa riskkapital

Den 19:e januari 2020 rapporterade Dagens Industri att Elsa Science tagit in 20 miljoner kronor i sin senaste runda. Då hade det gått fem år sedan bolaget insåg att de behövde riskkapital för att kunna växa. Grundaren Sofia Svantesson berättar om resan från start till mål, från utmaningen att skapa en bra pitchdeck till att veta hur mycket pengar man vill ta in, från möten med brutala ängelinvesterare till pitchar för vänliga riskkapitalister.

 

Vi får också höra från de som träffade Sofia längs vägen och hur de uppfattade henne, vad som imponerade och vad hon var tvungen att göra bättre. Ett avsnitt packat med nyttig kunskap för alla som funderar på att skaffa riskkapital.

 

Missa inte!

Så gick det till när en av Sveriges mest omtalade startups tog in 20 miljoner 

Smak avgörande för att locka veggokunder

Intresset för att äta mer grönt har ökat snabbt på senare år vilket gör att de som kan lägga till mer grönt på menyerna eller i sortimentet får en konkurrensfördel. Vegetariska maträtter marknadsförs ofta med klimatargument och som “alternativa”.

 

Men en anledning till att lanseringen av Burger Kings vegoburgare gick så bra var att bland annat att de fokuserade på smaken istället berättar Daniel Schröder. Han är hjärnan bakom marknadsföringen av den nya burgaren och berättar också hur de förhåller sig till det ökade intresset för vegetarisk mat bland kunderna.

 

I avsnittet träffar vi också Sibel Wolff, marknadschef på Urban Deli som delar med sig av hur restaurang och deli-imperiet resonerar för att nå kunder med specialintressen, och varför det ibland kan vara motiverat att lura kunder att prova något de inte trodde att de skulle gilla.

 

Missa inte!

Smak avgörande för att locka veggokunder

Tankefel att tro att de som vill äta grönt är specialkunder

Sälj tjänst istället för produkt

Allt fler konsumenter föredrar att slippa äga saker och istället hyra saker när man behöver dem. Men som företagare är det lite snårigare än det låter eftersom affärsmodellen faktiskt är helt annorlunda. Så hur gör man som företagare om man vill erbjuda en tjänst istället för en produkt? Och hur får man kunderna att omsätta sin positiva attityd till handling? Bodil Eriksson leder Volvo Cars jättesatsning på bildelning - M. Ola Degerfors leder Hygglo som hjälper privatpersoner hyra ut saker till varandra. Båda delar med sig av vad de lärt sig längs vägen.

 

Missa inte!

Se behoven: Volvo Cars jättesatsning på bildelning - M

Hyra äger: Hygglo

Två månader senare

I mitten av mars pratade vi med tre företagare om hur de reagerade och agerade i början av coronakrisen. Jonathan Yukawa på Oxford Leadership berättade om strategin han ägnat helgen åt att ta fram inför ett möte med alla anställda den kommande veckan. Jens Back på Stray Dog Studios hoppades att ljud från konferenser skulle locka nya kunder, och Anna Kleinwichs Magnusson på Knack Rekrytering hoppades att halverade priser skulle få kunderna att nappa lättare.

 

Så … hur gick det? Och vad tänker de om framtiden nu när det är tydligt att den här krisen inte kommer blåsa över i första taget?

 

Missa inte!
Samhället är förvånande känsligt i kris - och det är småföretagare som tar smällen

Om nätverkande via LinkedIn (och offline)

För att nå framgång som företagare måste man nätverka på olika konferenser och vara aktiv på LinkedIn, sägs det. Samtidigt är vi många som känner oss blyga inför tanken på att prata med okända människor eller som inte fattat grejen med det sociala nätverket. Vi slog en signal till en av de svenskar som har flest kontakter på Linkedin, Nina Jansdotter, för att höra hur hon gjort.

 

Det visade sig att en del av hennes framgång är att göra precis tvärtemot vad som står i de flesta artiklar vi läst eller i de videos vi sett på YouTube för att nå 30 000 kontakter. Dessutom: tips från en mingelguru samt en teori om varför så många låter sig bländas av de kända LinkedIn-männens tvärsäkra råd.

 

Missa inte!

Knepen för att lyckas på LinkedIn är inte de du tror

Icke-säljande är den mest säljande Instagramstrategin

Instagram har tagit över efter Facebook som den socialaste sociala kanalen. Samtidigt kämpar många företag med att förstå hur de kan dra nytta av kanalen och hur de ska använda Instagram för att fördjupa relationerna med kunderna eller driva försäljning.

 

Vi träffar två förebilder i Ängelholm. Jättevaruhuset Boozt.com prioriterar äkthet före allt annat i sitt flöde berättar Trine Rønsbøl, Brand Activation & Strategy Director, och berättar om varför personliga bilder ger tre gånger högre engagemang än reklambilder.

 

Hedentorps Plantskola använder ägaren Liv Göransdotter sitt eget konto @tusenfrojd för att återskapa samma känsla av grön oas som på plantskolan och hon förklarar strategin som gjort att hon fått tusentals följare över hela landet.

 

Missa inte!

Äkta är nyckeln för att lyckas på Instagram

 

Personligt men inte privat 

 

Om att vågar man lita på sin idé? Och hur hittar man en vettig rådgivare?

Att komma på idéer är det lätta. Att veta om de håller något helt annat. Och att veta vem man ska lita på för att ständigt förbättra sig ännu svårare. Vi åker till Västergötland för att hänga i en hage utanför Bollebygd där Emma Lönn på Equardian förklarar varför prototyper och enkla marknadsundersökningar varit avgörande för henne. Och så beger vi oss ut i köket på restaurangkedjan Favo i Borås för att höra grundaren Oscar Johansson bästa knep för att hitta en rådgivare som kan allt det där man själv inte kan för att man ska kunna ta nästa steg.

 

Missa inte: 

Så vet du om idén håller

 

Våga fråga för att hitta rätt rådgivare

Lansera en ny tjänst

Vi besöker Dalarna och hälsar på hos Clas Ohlson som berättar om erfarenheten av att lansera hantverkstjänster, en intern start-up-verksamhet de kallar Clas Fixare. Och så ringer vi upp den digitala terapimottagningen Pratamera för att förstå om oron över att det ska gå åt helvete har släppt hos deras grundare, eller om det är en känsla man måste lära sig leva med som företagare.

 

Missa inte: 

Mod och testpeng faktorer när Clas Ohlson testar nya tjänster

 

Vågar man lita på magkänslan? 

När verkligheten lägger snubbeltråd

När vi började planera den här serien om företagande kunde vi inte ana att ett virus skulle påverka näringslivet så mycket som det gjort idag. I det här bonusavsnittet träffar vi företagare i krisen för att höra hur de reagerar och agerar. Vi pratar med Stray Dog Studios om att hitta nya intäkter, Oxford Learning Academy om att ställa om till en digital verksamhet och med Knack Rekrytering om att temporärt sänka arvodet.

per-grankvist - öppnas i nytt fönster
Per Grankvist, programledare Nästa steg, journalist på Vad Vi Vet

Per Grankvist

är journalist på Vad Vi Vet, ett kommersiellt public servicebolag som förklarar aktuella händelser ur nya perspektiv.

 

"En sak jag lärt mig är att när man växer snabbt så hamnar man i en slags skitzofrent läge, där man när någon svarar hur det går svarar “kanon!” men samtidigt känner att alltihop kan gå sönder precis närsomhelst.


Företagandet jag är intresserad av handlar inte om i idéerna i sig utan om hur man förverkligar dem, om att alltid tänka på nästa steg, att prova nytt och ta ett steg i taget, om att lyckas och misslyckas, om att plocka fram datorn på helgen medan ungarna kollar film för att man måste fixa en grej ingen annan kan lösa, men också om lyckan att se när saker funkar utan att man själv är närvarande.

 

Podden heter Nästa steg och i varje avsnitt träffar jag företagare som redan tagit det där steget som du funderar på, de som ligger ett steg före. Och om du prenumererar nu, så kommer du inte missa chansen att lära dig av dem."

Per Grankvist

Nästa steg

är en podcast från Vad Vi Vet, i samarbete med Almi.