Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
Nästa steg
- podden som tar företagande på allvar
Prenumerera på Nästa steg här >

Nästa steg - en podcast om företagande för företagare

Nästa steg är en podd om hur det känns att leda ett företag som är på väg att ta nästa steg, med lärdomar och råd från företagare som redan tagit klivet du funderar på.

I varje avsnitt träffar programledaren Per Grankvist ett eller två företag som haft liknande utmaningar och som delar med sig av sin erfarenhet utifrån avsnittets ämne. Tyngdpunkten ligger alltid på vad de lärt sig, inte vilken slags verksamhet de har.

 

Dessutom medverkar en expert från oss på Almi i varje avsnitt som ger råd kring hur du ska tänka i den fråga varje avsnitt handlar om.

Glöm inte att prenumerera på Nästa steg så du inte missar några avsnitt! 

Du finner den på Spotify, Apple Podcaster, Acast, Google Podcaster och i alla andra appar där poddar finns.

Om nätverkande via LinkedIn (och offline)

För att nå framgång som företagare måste man nätverka på olika konferenser och vara aktiv på LinkedIn, sägs det. Samtidigt är vi många som känner oss blyga inför tanken på att prata med okända människor eller som inte fattat grejen med det sociala nätverket. Vi slog en signal till en av de svenskar som har flest kontakter på Linkedin, Nina Jansdotter, för att höra hur hon gjort.

 

Det visade sig att en del av hennes framgång är att göra precis tvärtemot vad som står i de flesta artiklar vi läst eller i de videos vi sett på YouTube för att nå 30 000 kontakter. Dessutom: tips från en mingelguru samt en teori om varför så många låter sig bländas av de kända LinkedIn-männens tvärsäkra råd.

 

Missa inte!

Knepen för att lyckas på LinkedIn är inte de du tror

Icke-säljande är den mest säljande Instagramstrategin

Instagram har tagit över efter Facebook som den socialaste sociala kanalen. Samtidigt kämpar många företag med att förstå hur de kan dra nytta av kanalen och hur de ska använda Instagram för att fördjupa relationerna med kunderna eller driva försäljning.

 

Vi träffar två förebilder i Ängelholm. Jättevaruhuset Boozt.com prioriterar äkthet före allt annat i sitt flöde berättar Trine Rønsbøl, Brand Activation & Strategy Director, och berättar om varför personliga bilder ger tre gånger högre engagemang än reklambilder.

 

Hedentorps Plantskola använder ägaren Liv Göransdotter sitt eget konto @tusenfrojd för att återskapa samma känsla av grön oas som på plantskolan och hon förklarar strategin som gjort att hon fått tusentals följare över hela landet.

 

Missa inte!

Äkta är nyckeln för att lyckas på Instagram

 

Personligt men inte privat 

 

Om att vågar man lita på sin idé? Och hur hittar man en vettig rådgivare?

Att komma på idéer är det lätta. Att veta om de håller något helt annat. Och att veta vem man ska lita på för att ständigt förbättra sig ännu svårare. Vi åker till Västergötland för att hänga i en hage utanför Bollebygd där Emma Lönn på Equardian förklarar varför prototyper och enkla marknadsundersökningar varit avgörande för henne. Och så beger vi oss ut i köket på restaurangkedjan Favo i Borås för att höra grundaren Oscar Johansson bästa knep för att hitta en rådgivare som kan allt det där man själv inte kan för att man ska kunna ta nästa steg.

 

Missa inte: 

Så vet du om idén håller

 

Våga fråga för att hitta rätt rådgivare

Lansera en ny tjänst

Vi besöker Dalarna och hälsar på hos Clas Ohlson som berättar om erfarenheten av att lansera hantverkstjänster, en intern start-up-verksamhet de kallar Clas Fixare. Och så ringer vi upp den digitala terapimottagningen Pratamera för att förstå om oron över att det ska gå åt helvete har släppt hos deras grundare, eller om det är en känsla man måste lära sig leva med som företagare.

 

Missa inte: 

Mod och testpeng faktorer när Clas Ohlson testar nya tjänster

 

Vågar man lita på magkänslan? 

När verkligheten lägger snubbeltråd

När vi började planera den här serien om företagande kunde vi inte ana att ett virus skulle påverka näringslivet så mycket som det gjort idag. I det här bonusavsnittet träffar vi företagare i krisen för att höra hur de reagerar och agerar. Vi pratar med Stray Dog Studios om att hitta nya intäkter, Oxford Learning Academy om att ställa om till en digital verksamhet och med Knack Rekrytering om att temporärt sänka arvodet.

per-grankvist
Per Grankvist, programledare Nästa steg, journalist på Vad Vi Vet

Per Grankvist

är journalist på Vad Vi Vet, ett kommersiellt public servicebolag som förklarar aktuella händelser ur nya perspektiv.

 

"En sak jag lärt mig är att när man växer snabbt så hamnar man i en slags skitzofrent läge, där man när någon svarar hur det går svarar “kanon!” men samtidigt känner att alltihop kan gå sönder precis närsomhelst.


Företagandet jag är intresserad av handlar inte om i idéerna i sig utan om hur man förverkligar dem, om att alltid tänka på nästa steg, att prova nytt och ta ett steg i taget, om att lyckas och misslyckas, om att plocka fram datorn på helgen medan ungarna kollar film för att man måste fixa en grej ingen annan kan lösa, men också om lyckan att se när saker funkar utan att man själv är närvarande.

 

Podden heter Nästa steg och i varje avsnitt träffar jag företagare som redan tagit det där steget som du funderar på, de som ligger ett steg före. Och om du prenumererar nu, så kommer du inte missa chansen att lära dig av dem."

Per Grankvist

Nästa steg

är en podcast från Vad Vi Vet, i samarbete med Almi.