Global export av lösning som minskar matsvinnet
Livsmedelsbutiker i 18 länder har fått digitala verktyg för att minska matsvinnet. Från pilotprojektet i en ICA-butik i Landvetter har Whywaste tagit klivet ut i tre världsdelar.
Efter lanseringen i Sverige insåg trion bakom Whywaste att matsvinn är ett globalt problem och att livsmedelsbutiker i olika länder kan spara stora pengar och minska CO2-utsläppen genom att minska svinnet.
Företagets första innovation var en mjukvarulösning som visar vilka livsmedel som närmar sig bäst-före-datum. Butiken kan då välja att sänka priset, tillaga produkten eller skänka bort den. Lösningen har nu bundits samman med andra i en produktportfölj som svarar mot butikens hela behov, från leverans till uppföljning.
Lär dig nya marknader på plats
- Mycket av vår framgång beror på att vi förstår och löser problemen ur kundens perspektiv. Man behöver vara på plats och träffa människor. Även när kunden är en stor kedja vill vi förstå hur man jobbar i butiken.
Att göra sin hemläxa på plats är ett av Kristoffers två råd för den som vill prova vingarna på en internationell marknad. Det andra rådet är att ta hjälp.
- Almi, EKN och Business Sweden med flera erbjuder hjälp och coachning. Det finns ett helt ekosystem av aktörer som kan stötta med både kunskap och finansiering.
Grönt lån accelererar exporten
På senare tid har Whywaste fått ett Grönt lån från Almi för att kunna accelerera exporten av företagets lösningar internationellt.
Lånet föregicks av en strategisk hållbarhetsanalys, som fokuserade på vilka värden som skapas för bolaget, kunderna och planeten.
- Om man ska vara ärlig hade vi ganska låga förväntningar på processen eftersom hållbarhet är en del av bolagets DNA och något vi arbetar aktivt med dagligen, men vi blev positivt överraskade. Nu ser vi att det var väldigt bra för oss att konkretisera och strukturera vilka värden vi skapar, med hjälp av ett utifrånperspektiv.
Hållbarhet som hävstång
Whywaste genomförde också Framtidsgeneratorn tillsammans med Almi – ett första steg för att jobba mer strukturerat med hållbarhetsarbetet framåt.
- Framtidsgeneratorn mer framåtblickande, med fokus på vart Whywaste siktar på tre års sikt, inom ett antal områden kopplat till bolags- och hållbarhetsarbetet. Baserat på en nulägesanalys landade vi i ett antal centrala aktiviteter som bolaget ska fokusera på för att lyckas uppnå målen.
Kristoffer Hagstedt kommer att dela med sig av lärdomarna från Whywastes internationaliseringsresa på Internationella Handelsdagen den 4 maj
Läs mer om andra företagare
Så kan Almi stötta dig som företagare
Kontakta oss
Vi har inte möjlighet att ringa upp. Vi återkommer via mejl och det är därför är viktigt att du anger vad du vill ha hjälp med.