Bli en vinnare på exportmarknaden
Drömmer du om en internationell lansering av dina produkter och tjänster? Här är råden som ger dig framgång.
Peter Evertsson, affärschef på Almi Väst, har egen erfarenhet av exportresan som entreprenör.
Hans viktigaste medskick är att vara noggrann i förarbetet och att välja sin marknad med omsorg.
Lär känna kunderna, analysera konkurrenterna och välj en marknad med lågt hängande frukter. Sätt realistiska mål och var beredd på att vara uthållig i din satsning. Du behöver avsätta både personal och pengar.
På Exportcenter Väst finns expertis inom alla aspekter av internationalisering såsom regelverk, affärskultur, nätverk och finansiering. Här nås en rad viktiga aktörer som erbjuder västsvenska företag olika typer av stöttning vid exportsatsningar.
Så undviker du exportresans fallgropar
Peter Evertssons exportresa ut i tre världsdelar har gett många aha-upplevelser. Här är några fallgropar och lärdomar. Kontakta oss gärna för att diskutera din resa.
Du känner dig smickrad
Du blir kontaktad och tackar ja till första bästa partner.
Tänk igenom vilka kanaler som är rätt för er: direktförsäljning eller distributör. Kom ihåg att inget är klart när du tecknat kontrakt. Du behöver ständigt ligga nära din partner, stötta och utmana.
Du fattar inte kulturen
Du tror att du förstår mer än du gör av hur beslut fattas och affärer görs.
Låt dig inte luras av att ni har språket gemensamt. Du behöver inte gå längre än till våra grannländer för att hitta skillnader. Gör din research och gör den helst på plats.
Du har för bråttom
Du tror att affären ska börja flyga direkt.
Gör en realistisk kalkyl, där du avsätter personal och pengar. Då blir du uthållig och kan genomföra det du tänkt dig.
GUIDAR FÖRETAG INTERNATIONELLT
Så kan Almi stötta dig som företagare
Kontakta oss
Vi har inte möjlighet att ringa upp. Vi återkommer via mejl och det är därför är viktigt att du anger vad du vill ha hjälp med.