Insikt: Mångfald gör teamet starkare
Att arbeta med människor med olika kompetenser och bakgrund, olika kön och åldrar innebär att du möter idéer och tankar från olika perspektiv. Det är en resurs att ta vara på. Tack vare att alla Almis rådgivare har en unik bakgrund gör de Almis erbjudande starkare.
– Att bygga en bra grupp som är framgångsrik handlar om att förädla de olikheter som finns internt och använda dem för att göra det bästa för företaget. Alla bidrar med sina styrkor och strävar mot samma mål, säger Miroslav Strbac, Rådgivare på Almi Väst.
Innan han började jobba på Almis kontor i Göteborg i år jobbade han 18 år inom Swedbank som rådgivare till företag i Landskrona, Halmstad, Partille, Mölndal och Kungsbacka. Förutom sedvanlig företagsfinansiering var hans specialisering förvärv och fasthetsfinansiering. Han var bollplank till företag som var intresserade av att köpa fastigheter eller som ville investera i nya förvärv som skulle kunna möjliggöra deras nästa tillväxtkliv. Miroslav förklarar att han precis som alla andra rådgivare tillför ett unikt perspektiv till de företag som vänder sig till Almi.
– Min bakgrund är inom företagsekonomi men på Almi har du andra rådgivare som bland annat är ingenjörer och som kan se på en kunds affär ur andra synvinklar. Tillsammans kan vi bistå dem med en helhet vare sig de behöver jobba med produktutveckling, ekonomi eller försäljning. Resultatet är att kunden får ett mer omfattande rådgivning anpassat till deras verksamhet.
På samma sätt är mångfald en styrka inom företag. Begreppet kan tolkas på olika sätt och kan handla om ålder, utbildning, bakgrund, erfarenhet och kön.
– Olika människor kan se en situation från olika synvinklar och det gör att du fattar bättre beslut, annars blir det lätt att du tror dig veta sanningen bäst själv. Du tar dig genom utmaningar och utnyttjar möjligheter bättre ifall du har en dynamik i gruppen och ett utbyte mellan olika erfarenheter.
– Om ekonomer bara pratar med ekonomer kommer deras lösning handla om ekonomi. Men om du också blandar in till exempel ingenjörer och säljare får du fler insikter och ett bättre beslutsunderlag.
Miroslav Strbac, Rådgivare Almi Väst