Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
6 april 2021

Almi Invest investerar i Ally Medicals digitala plattform för läkarbesök i hemmet

Grundarna av Ally Medical

Almi Invest investerar fyra miljoner kronor i Ally Medical, som erbjuder en digital plattform för läkarbesök i hemmet. I emissionen på totalt 18,5 miljoner kronor deltar också privata investerare, bland andra Brightly och Palmstierna Invest. Pengarna ska användas till att växa den existerande verksamheten, expandera till nya städer och lansera fler tjänster.

Ally Medical erbjuder läkare som gör hembesök samt en ny typ av digital vård där patienter kan träffa läkare online men där sköterskor tar prover i hemmet. Detta i syfte att höja kvalitén på diagnostiken.

 

Ally samarbetar med vårdcentraler och fungerar som en blandning mellan en vårdcentral och en lättakut. Patienten bokar besöket via en app och kan få hjälp med undersökning, diagnos, vaccin och annan vård som man inte behöver uppsöka sjukhus för.

 

Hembesök är en effektiv vårdform om man ser till alternativkostnaden, till exempel ambulanstransporter och inläggning av äldre med icke-akuta tillstånd som gått för långt. Men för att vårdcentraler ska vilja göra hembesök i praktiken krävs ett effektivare sätt att utföra dem på.

 

– Ally förlänger vårdens tillgänglighet bortom traditionella vårdinrättningar till den mest naturliga miljön; patientens eget hem. Vi är glada för detta partnerskap med Ally för att leverera värde och resultat för sjukvårdssektorn, säger Hanna Goldmann, Investment Manager på Almi Invest.

 

Ally erbjuder en digital plattform, där patienter listade på vårdcentraler som har avtal med Ally kan boka hembesök via Allys app.

 

– Allt fler människor föredrar att få vård i hemmet istället för att sitta i ett väntrum på en vårdcentral eller sjukhus. Pandemin har bara accelererat denna trend, säger Alexander Åström, grundare och VD på Ally.  Vården måste bli mer tillgänglig för att kunna garantera högsta möjliga kvalitet och ta ansvar för sina digitala patienter genom att erbjuda samma möjlighet till provtagning vid digitala möten som vid fysiska möten. Med vår medicinska hemleveransmodell kan Ally förbättra patientupplevelsen och hälsoresultaten genom att låta människor stanna i komforten av sitt eget hem samtidigt som de medicinska teamen får bästa förutsättning att identifiera patientens behov.