4 november 2019

Almi Invest investerar i Newsvoice.com som ska demokratisera nyhetsflödet

Viktor Lidholt Newsvoice
Viktor Lidholt, vd Newsvoice.

Almi Invest investerar 2,6 miljoner kronor i appen Newsvoice.com som aggregerar nyheter för fler perspektiv. I emissionen på 5 miljoner kronor deltar även Redmind, Lars Appelstål, Mattias Weinhandl och BLCBX. Investeringen ska användas till att lansera en ny betalmodell i USA som gör det möjligt att lyssna på nyheterna.

Newsvoice.com är en oberoende nyhetsapp som lyfter flera perspektiv och gör det möjligt för läsarna att redigera och granska innehållet. Målet är att bygga en internationell kombination av Reddit och Omni med automatiska faktakontroller. Det senaste året har Newsvoice.com vuxit kraftigt och har i dagsläget runt 25 000 aktiva användare, framförallt i USA. I ett helt automatiserat flöde scannas hundratals nyhetssajter av och nyheterna kategoriseras och märks utifrån olika perspektiv med hjälp av artificiell intelligens, till exempel politiskt och geografiskt. I varje nyhet finns även länkar vidare till dess olika källor för den som vill fördjupa sig.

45 % av amerikanerna får sina nyheter från sociala medier, främst från Facebook och Twitter, vilket skapar problemet med så kallade filterbubblor där läsaren endast ser de nyheter som hen förväntas vilja se. Newsvoice ”lagar” nyheterna och åtgärdar detta demokratiproblem genom att ge läsarna ett nyhetsflöde som inte utgår från deras befintliga verklighetsuppfattning och som dessutom visar flera perspektiv.
Anna Söderholm, Investment Manager på Almi Invest

Newsvoice.com har flera tusen recensioner på App Store, med ett betyg på 4,7 – högre än någon annan nyhetsapp. Bolagets volontärsbaserade community bidrar med kortfattade sammanfattningar av innehållet för att göra det mer tillgängligt. Läsarna bidrar sedan med att rösta upp olika nyheter.

 

Sett till Sverige tycker enbart en fjärdedel av internetanvändarna att deras tid på sociala medier är meningsfull. Det kan jämföras med användandet av nyhetsappar som nästan 60 procent anser vara väl använd tid och hamnar i topp vad det gäller meningsfullhet, enligt rapporten Svenskarna och internet 2019.

 

Investeringen går till att lansera bolagets första betaltjänst, Newsvoice Play, som låter läsarna lyssna på nyheterna.

 

- 95% av amerikaner säger att de inte litar på media enligt en färsk undersökning. Därför behövs en oberoende aktör och det ger oss möjlighet att sticka ut och växa snabbt. Vi vill flytta makten över nyheterna till våra läsare. Särskilt i USA är det ett stort problem att så få storföretag äger nästan hela nyhetsmarknaden. Vår lösning är att demokratisera nyhetsflödet, på ett sätt som sätter kvalitet och fakta först, säger Viktor Lidholt som för tre år sedan sa upp sig från sitt toppjobb på Google i Silicon Valley för att starta Newsvoice.com.