25 juni 2019

Almi Invest investerar i Re:newcell

Renewcell
Re:newcell har utvecklat ett unikt textilmaterial baserat på återvunnen bomull.

Almi Invest investerar 10 miljoner kronor i Re:newcell, som utvecklat ett textilmaterial baserat på återvunnen bomull. I emissionen på totalt 50 miljoner kronor deltar också Gripen Industri&Invest samt befintliga ägare, bland andra H&M. Pengarna ska gå till vidareutveckling och ökad produktion.

Re:newcell har, med ursprung i forskning vid KTH, tagit fram ett biologiskt nedbrytbart textilmaterial av högsta kvalitet som helt och hållet består av återvunna cellulosabaserade textilier såsom bomull och viskos. De använda kläderna och tygerna rivs och bearbetas genom en unik patenterad process till en massa, som torkas och pressas. Resultatet blir stora ark, som kan användas för att göra nya kläder på samma sätt som vanlig viskos.

 

- Endast en procent av all textil som produceras i världen idag återvinns till nya kläder. Resten slängs på soptippen eller bränns. För varje ton som återvinns med Re:newcells metod så minskas CO2 utsläppen med över sex ton, säger Boris Gyllhamn, investment manager på Almi Invest. Re:newcells världsunika teknik och cirkulära affärsmodell har potential att få global spridning i en bransch som upplever ett starkt tryck för att hitta hållbara lösningar.

 

Re:newcell är redan igång med produktion av sitt återvunna textilmaterial i sin fabrik i Kristinehamn, där kapaciteten är 7 000 ton per år, vilket motsvarar vikten av 30 miljoner t-shirts. Företaget gjorde sin första försäljning under 2019 och redan detta år räknar de med en lansering av kläder som konsumenter kan köpa. Målet är att bygga många fler och större fabriker.

 

- Med denna investering kan vi skala upp vår produktion i Kristinehamn och förbereda bygget av vår nästa fabrik, säger Mattias Jonsson, vd Re:newcell.

Medvetenheten om modeindustrins oerhörda klimat- och miljöpåverkan växer, vilket driver det stora intresse från globala varumärken som vi upplever. Nu har vi förutsättningarna att leverera på den efterfrågan.
Mattias Jonsson, vd Re:newcell