Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
14 oktober 2020

Almi Invest investerar i SaaS-bolaget Mediatool som gör det lättare att följa upp marknadsföring

mediatool

Almi Invest investerar 4,2 miljoner kronor i Stockholmsbaserade Mediatool, som har byggt en SaaS-tjänst för att planera, styra och följa upp medieinvesteringar och marknadsföring. I emissionen på totalt 26 miljoner kronor deltar också det nederländska riskkapitalbolaget Newion, J12 Ventures med serieentreprenören Bo Mattsson och Twig. Pengarna ska användas till internationell expansion.

Mediatools mjukvara gör det enklare för varumärken och byråer att styra och följa upp sin marknadsföring. Idag har stora bolag med många produkter och verksamhet på flera marknader svårt att få överblick över sina marknadsaktiviteter och uppföljningen av dessa.

 

Med Mediatools verktyg, där kunden lägger in marknadsföringsplan- och budget, skickar beställningar till samarbetspartners och samlar in uppföljningsdata, ges överblick över alla aktiviteter. Dessa kan sedan analyseras via Mediatools omfattade svit av dashboards och rapporter.

 

– Mediatool är verksamma på en mycket stor marknad med potential för standardisering och ökad digitalisering och har redan lyckats attrahera stora kunder såväl i Sverige som internationellt, säger Jens Bäckbom, Investment Manager på Almi Invest. Detta gör att vi ser god potential för bolaget att lyckas på en marknad i stort behov av digitalisering.

Många företag jobbar fortfarande i gamla Excelark eller liknande. Det blir inte bara krångligt, det blir också dyrt. Där kommer vi in och förenklar och förbättrar. Med investeringen kan vi skala snabbare
säger vd Alexander Högman till DI Digital