Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Riskkapitaltips

13 skäl till varför vi inte investerar i ditt bolag

 Jens Bäckbom, Investment Manager på Almi Invest - öppnas i nytt fönster
Jens Bäckbom, Investment Manager på Almi Invest

Vad gör att vi på Almi Invest tackar nej till bolag i ett tidigt skede? Jens Bäckbom, Investment Manager på Almi Invest, berättar om några av de vanligaste orsakerna till att ett bolag går miste om en investering och hur vi gallrar under investeringsprocessen.

Almi Invest investerar i snitt i ca 7 % av de bolag som vi bedömer. Så hur gör du för att passera nålsögat och bli ett av de bolag som får en investering? Se upp för de här fallgroparna när du söker riskkapital!

 

I ett första skede, innan vi träffat er, är det vanligt att vi tackar nej till bolag för att:


1. Ni är på idéstadiet - vi vill åtminstone se att det finns en fungerande prototyp eller proprietär data/forskningsresultat.

 

2. Bolaget verkar inom en alltför liten nisch och/eller har begränsad skalbarhet.

 

3. Bolaget motiverar inte varför lösningen är unik samt om det finns ett kundbehov.

 

4. Vi har sett flera näst intill identiska bolag på marknaden nyligen.

 

5. Bolaget har ett för stort kapitalbehov. Almi Invest kan investera 1-10 miljoner kronor per bolag (ofta investerar vi ca 2-4 Mkr). Vår nationella GreenTech-fond investerar mellan 5-30 miljoner kronor i bolag som är CO2-reducerande.

 

6. Ni har ingen egen produkt/IP utan agerar i första hand återförsäljare.

 

7. Bolaget faller utanför vårt investeringsmandat - vi får till exempel inte investera i lager.

 

8. Värderingen är för hög.

 

Om ni väl tagit er längre i vår investeringsprocess är det ofta en helhetsbedömning som gör att ett bolag inte lyckas få en investering:

 

9. Vi tror inte på teamets förmåga och möjlighet till genomförande. Det kan till exempel vara att ni saknar någon kritisk kompetens eller att man inte är överens om målen för bolaget.

 

10. Ni lyckas inte övertyga oss om att marknaden är tillräckligt stor.

 

11. Vi tror inte att man kommer att kunna hålla konkurrenter på avstånd över tid.

 

12. Vi kommer inte överens om villkoren för investeringen.

 

13. För bolag som kommit lite längre handlar det mer om faktisk traction, framför allt uppvisad tillväxt och kundnöjdhet. Kraven på en stor marknad blir ännu tydligare.

 

Är du redo för en investering?

 

Läs mer om våra investeringskriterier och pitcha din startup!