Förbered för exit redan från start
Startuptips
24 maj 2018

Förbered exit redan från start

När ett startup-företag passerat nålsögat och fått Almi Invest som investerare är exit kanske inte det första man tänker på. Men för startups är det viktig att förstå att Almi Invest gör investeringar med en horisont på 5-10 år och med förhoppningen att det ska vara möjligt att få tillbaka 10 gånger de investerade pengarna. Det betyder att man förr eller senare måste skiljas, förhoppningsvis som vänner.

 

- Vi måste vara överens om att Almi Invest inte är en evig ägare utan att vi någon gång kommer att sälja (göra en exit). Det är viktigt att vi har ett gemensamt mål att bygga upp något som är ett attraktivt och utvecklingsbart företag, säger Fredrik Malmström som är Investment Manager i Linköping för Almi Invests region Östra Mellansverige.

 

Han säger också att de flesta startups idag faktiskt är medvetna om att målet är att göra en exit.

 

- I dagsläget skulle jag säga att 90 procent av de startups vi tittar på har förstått venture capital-logiken. Och de som inte gör det försöker vi styra mot andra typer av finansieringar.

 

Eftersom Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups finns goda möjligheter att hitta köpare till portföljsbolagen.

 

- Med vår regionala närvaro och nationella täckning, når vi ut brett och har möjlighet att sammanföra startups med alla typer av köpare, säger Fredrik Malmström.

 

Han har också några konkreta tips för hur man redan från start på bästa sätt kan förbereda för exit:

 

1. Gör allt rätt från början och håll ordning på papper och bokföring. Det gäller saker som bolagsstyrning, avtal, styrelseprotokoll med mera.

 

2. Bygg upp ett bolag som kan klara sig självt och kan stå på egna ben, då minskar riskerna och ökar möjligheterna till en exit.

 

3. Gör bolaget attraktivt för köpare genom att bygga upp kompetens och kunskap som är svårkopierad, till exempel genom patentskydd.

 

4. Kartlägg vilka som kan vara företagets favoritköpare. Ett bra sätt att göra detta är att försöka få någon av favoritköparna som kunder, det gör dessa till potentiella framtida köpare.