Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Case Stories

Appen för alla ryttare

Om ingen annan gör det får jag väl göra det själv. Så resonerade Ingrid Sundqvist när hon såg att marknaden saknade ett digitalt nätverk för ryttare. Tillsammans med två medgrundare lanserade hon appen Ztable som nu har bytt namn till Ridely och siktar mot en internationell publik. Coronakrisen bromsar dock expansionen.

Idén föddes i februari 2016 på en tågresa mellan Uppsala och Stockholm. Ingrid Sundqvist, som då jobbade på ett mediebolag i huvudstaden, var på väg till arbetet när hon läste om nischade sociala nätverk och sportappar i tidningen. Artikeln berättade om bland annat Fishbrain för fiskare, Strava för löpare och Oceans för dykare, men det stod inget om digitala lösningar för ryttare. Detta gjorde Ingrid Sundqvist, som har ridit i hela sitt liv, irriterad.

 

– Jag tänkte på det hela dagen – varför är det ingen som har skapat en app för alla oss med hästintresse? Sedan slog det mig att det kanske var jag som skulle göra det.

När jag väl tänkt tanken bestämde jag mig snabbt för att jag skulle testa innan någon annan gjorde det.
Ingrid Sundqvist, vd Ridely

Ingrid Sundqvist träffade medgrundarna Totta Ogander och Erika Hjertén av en slump och tillsammans bildade trion bolaget Ztabler. Ingrid Sundqvist sa upp sin anställning och sommaren 2017 lanserades appen som då hette Ztable.

 

– Så här i efterhand kan vi se att första versionen inte var perfekt, men vi fick mycket uppmärksamhet och många nya användare. Så det var en bra grund att bygga vidare från. Vi tycker att det är bättre att släppa något och se vad som händer än att vänta, säger hon.

 

Appen fokuserar på ryttarens behov av att hålla koll på sin och hästens träning. Den består av en träningskalender, där man loggar pass, sätter mål, följer upp och får statistik på sin träning. Den ger också konkret inspiration genom filmade ridövningar med välkända tränare och ryttare.

 

– Det är vanligt att ryttare bara har tillgång till tränare max en gång i veckan, däremellan måste många sköta träningen på egen hand och då är det lätt att tappa fart i utvecklingen. Här fyller appen en stor funktion, säger hon.

Målsättningen har sedan starten varit att skapa de facto-appen för personer som vill utvecklas som ryttare. Första steget har varit att etablera sig på den svenska marknaden men siktet har hela tiden varit globalt inställt. Och efter två bryggrundor under hösten och vintern 2019/2020 som innebar en nyemission på totalt nästan åtta miljoner togs det första steget i den internationella satsningen i mars när appen lanserades på den brittiska marknaden. Det var i samband med detta namnet ändrades.

 

– Vår engelska partner upplyste oss om att britterna inte kan uttala Z om det följs av ett T så Ztable var ett uruselt namn. Vi spånade fram cirka 100 nya alternativ innan vi bestämde oss för Ridely. Men företaget heter fortfarande Ztabler AB, berättar Ingrid Sundqvist, som inte nöjer sig med Sverige och Storbritannien.

 

– Det finns cirka 90 miljoner ryttare i världen så marknaden är stor. Nu tittar vi främst på att nå ut till fler engelskspråkiga länder som Nya Zeeland, Australien och USA. Därefter ska vi översätta appen till spanska och tyska.

 

Fokus under 2020 ligger dock på att öka intäkterna och växa vidare på de brittiska och svenska marknaderna. I Sverige har Ridely idag 15 000 aktiva användare i månaden. Det är bland dessa core-användare som Ingrid Sundqvist främst ska rekrytera köpare av premiumversionen som innehåller mer och fördjupande material, till exempel längre filmer med instruktörerna.

 

– Vi har dessutom precis lanserat den coronaanpassade tjänsten ”Fråga experten” för premiumanvändarna där kända experter inom olika discipliner och områden ger personlig distansträning. Det kostar lite extra utöver premiumtjänsten, men innebär att man får personlig hjälp av en känd ryttare som man aldrig skulle komma i kontakt med annars. Tjänsten är framtagen som en följd av coronapandemin, men vi kommer att behålla den även efter krisen.

Hur påverkar coronakrisen er affär i övrigt?


– Krisen innebär ju att hemmaträning ligger mer i tiden än någonsin, inte minst i England som har varit helt stängt. Så Ridely har sett en snabb tillväxt på den brittiska marknaden. I Sverige påverkas appen inte alls. Men vi ser att det är lite tuffare med investeringar. Därför fokuserar vi på att växa på befintliga marknader under resten av 2020 och fortsätta den internationella expansionen nästa år.

 

Ingrid Sundqvist framhåller Almi Invests betydelse för företagets finansiering.

 

– Vi har haft fyra investeringsrundor sedan starten och vi har en bra mix av ägare där Almi Invest tagit en viktig del. Och eftersom Almi Invest är en rutinerad och trovärdig aktör som alltid gör ett omfattande förarbete och kollar sina bolag noggrant, så märker vi tydligt att det är lättare att få med andra investerare när de är med, säger hon.

 

Hon menar vidare att det inte bara är när det gäller finansieringen som Almi Invest spelar en viktig roll.

 

– Almi Invest är en aktiv ägare som bidrar med stor kompetens och bra input. De har full koll på start ups och är en viktig del i utvecklingen av Ztabler och Ridely.

 

Är du redo att pitcha in ditt bolag till Almi Invest? Läs om vad som krävs och pitcha in ditt bolag här.

Teamet på Ridely - öppnas i nytt fönster

RIDELY


Almi Invests roll: Investering från Almi Invest.

 

Ridely har även tagit del av Innovationsmedel, Microlån och Tillväxtlån, samt innovationsrådgivning och coachning mot export från Almi.

Teamet på bilden: Dariusz Zabrzenski, Totta Ogander,
Beata Gielbaga, Helene Adalberth, Ingrid Sundqvist,
Joanna Sieradzka.