Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
Riskkapitaltips

Vanliga misstag i pitch decks

Jens Bäckbom - öppnas i nytt fönster
Jens Bäckbom, Investment Manager på Almi Invest.

Ett välgjort pitch deck kan vara helt avgörande för att få till ett första möte och sedermera en investering, så det lönar sig att lägga ner lite arbete på hur man presenterar sitt företag.

Vi på Almi Invest får in hundratals pitch decks varje år. Jens Bäckbom, Investment Manager på Almi Invest, tipsar här om några av de vanligaste misstagen han har sett och hur man undviker dem.

 

Utformningen:

  • Undvik powerpoint- eller keynote-presentationer. Konvertera till PDF om möjligt.
  • Undvik allt för långa presentationer. En presentation på 50-60 sidor som man lagt hundratals timmar på kan signalera att man är mer mån om sin presentation än att driva sitt företag. (Undantaget kan vara om man vill ta in stora belopp på 30-50 Mkr eller mer). Max 20 sidor räcker oftast.

Problembeskrivningen:

  • Motivera varför kunden ska vilja betala för din produkt/tjänst. Det är lätt att man bara anger siffror och statistik kring det problem man vill lösa, men bara för att ett problem är vanligt så behöver inte det betyda att det finns en betalningsvilja.

Marknaden:

  • Hänvisa till rätt marknad. Vi ser väldigt ofta att man hänvisar till en helt annan marknad (ofta mycket större) än den man faktiskt är verksam på. Om man till exempel säljer CRM-system till restauranger så är inte den totala marknaden för mjukvara till restauranger rättvisande, inte heller marknaden för CRM-system i största allmänhet.
  • Det är tyvärr inte helt ovanligt att man anger antalet möjliga kunder på ett sätt som inte stämmer överens med hur man tar betalt. Om man till exempel tar betalt per företag så är inte antalet anställa ett bra mått på hur stor marknaden är.
  • Skriv aldrig "om bara en procent av alla amerikaner blir våra kunder..."!

Konkurrens:

  • Visa att du har koll på dina konkurrenter. Det finns nästan alltid konkurrenter. Om vi snabbt hittar flera stycken som du inte nämnt så kommer vi eventuellt att ifrågasätta om du verkligen känner till din marknad.
  • Det är lätt att glömma bort substituten, det vill säga hur kunderna löser problemet idag om det inte finns en konkurrent. Faktum är att det kan vara en fördel om det finns en uppsjö etablerade konkurrenter: Att de överhuvudtaget finns innebär att det finns en betalningsvilja och att de är många indikerar att ingen riktigt löst problemet på ett sätt som passar alla kunder ännu. Finns det inga konkurrenter alls så kan det tyvärr betyda att kunderna har ett substitut som de är nöjda med.

Go to market-strategi:

  • Visa hur du tänker nå dina kunder på ett kostnadseffektivt sätt. Detta är en mycket viktig del i ditt företagsbygge. Ska du ringa dem en och en och sälja? Då bör du veta hur du kan maximera sannolikheten att ringa rätt personer. Köpa annonser? Då bör du undersöka vad dina sökord kostar på Google och Facebook. Det vanligaste misstaget vi ser här är egentligen att man inte har tänkt igenom detta alls. 
  • Berätta inte bara vilka kanaler du vill använda dig av. Berätta varför, och visa gärna lite data som antyder att du satt dig in i problemet. Pluspoäng om du kan resonera kring hur din strategi kommer att behöva utvecklas över tid!

Traction:

  • Blanda inte ihop betalande kunder och testanvändare!
  • Om ni vill visa upp er kundanskaffningskostnad, tänk då på att inkludera alla relevanta kostnader samt dividera med antalet betalande kunder (inte antalet registrerade användare).
  • Om ni bara funnits i några månader så är inte "LTV" (lifetime value) ett bra mått, räkna istället ut er så kallade "payback period".

Prognos för kommande 3 till 5 år:

  • Sikta högt! Det vanligaste misstaget vi ser här är faktiskt att man siktar för lågt. Även om prognoser nästan aldrig slår in så kräver riskkapitalinvesteringar ändå att man siktar högt. För att vi ska kunna göra en investering måste vi se en möjlighet till kraftig tillväxt, vilket dessutom nästan alltid kräver ytterligare investeringsrundor.
  • Det intressanta är inte de exakta siffrorna, utan de antaganden som ligger bakom modellen.

Teamet:

  • Blanda inte ihop team med investerare, rådgivare och annat. Det är OK att visa upp ert nätverk, men lägg i så fall in dem under olika rubriker. 
  • Att skriva att någon i kärnteamet jobbar deltid med företaget ger ett dåligt intryck.

Investeringen:

  • Visa tydligt vilka mål ni vill uppnå och hur pengarna gör det möjligt att nå dessa mål.
  • Lycka till!

Är du redo att pitcha in ditt bolag till Almi Invest?

Läs mer om vad som krävs och pitcha in ditt bolag här