Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
6 november 2019

Vi förenklar kundens tillvaro

- Digitalisering kommer i alla branscher och de som inte börjat måstegöra det nu. Annars är man rätt vad det är så långt efter att man aldrig kommer i kapp. Det säger Patrik Svensson på familjeföretaget
Fanhultstvätten i Älmhult, ett företag i framkant när det gäller digitalisering.

Fanhultstvätten startade som ett renodlat tvätteri men har under årens lopp utvecklats i takt med efterfrågan från kunderna. Försäljning av arbetskläder står idag för halva omsättningen och man arbetar också med tryck, entrémattor och skyddsutrustning.


– På en mindre ort måste man lyssna på kunderna för att överleva och vi har alltid lagt mycket resurser på utveckling, säger Patrik Svensson, som tillsammans med sina föräldrar driver företaget.


På Fanhultstvätten har man länge satsat på utveckling av egna digitala system. För ett par år sedan utvecklade man ett system med streckkoder. Kunderna kan nu logga in via hemsidan eller en app för att få en överblick över sina plagg och hantera beställningar.


– Med det här systemet ger vi våra kunder ett mervärde som förenklar deras tillvaro. Tanken är att vi ska ha så hög servicenivå att våra kunder inte ens funderar på att gå någon annanstans, säger Patrik.


För några år sedan kom Patrik i kontakt med Almi och har nu gått programmet Växarena-DIGI.

 

– Det finns hur mycket som helst att göra inom digitalisering men att utveckla i egen regi kostar ofantligt mycket pengar. Med Region Kronobergs digitaliseringcheck har vi fått ekonomiskt bidrag i en del av våra projekt. Vi har ett oerhört bra samarbete med Almi och nu fortsätter vi med Växarena-INTER. Planen är att lansera webshop i Danmark och Finland.