Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
13 november 2019

Hållbarhet från produkt till kommunikation

Sedan 2001 har företaget Greenpipe i Växjö utvecklat och tillverkat kabelskyddsrör med fokus på funktion, arbetsmiljö och miljö. De delbara kabelskyddsrören Snipp & Snapp utmärker sig för den höga kvaliteten i funktion men också för att de är lätta och säkra att arbeta med och för att de är miljövänliga.
– Våra rör tillverkas i 100 procent återvunnen plast. Det ger enorma miljöbesparingar. Med samma miljöpåverkan som ett rör som inte tillverkas i återvunnet material kan vi tillverka fem rör, berättar försäljningschef Michael Kautto.

Greenpipe satsar uttalat på att vara ledande och ett föredöme i branschen inom miljöarbete, arbetsmiljö och sponsring till lokala idrottsföreningar och hjälporganisationer. Greenpipe är en relativt liten aktör på marknaden men har ända sedan företaget grundades jobbat aktivt för att skapa förändring i branschen.

 

– Vi jobbar mycket med att kommunicera fördelarna med våra produkter, både i branschen och till politiker. Kan vi få våra större branschkollegor att gå över till produktion med återvunnen plast kan vi få stora miljöbesparingar i längden. Vi märker att efterfrågan på miljövänliga rör blir större ute i Europa. I vissa länder kan vi till och med vinna upphandlingar enbart på miljöaspekten men det tillhör fortfarande undantagen.

Hjälpen vi får från Almi, både i form av finansiering och kunskap, är ofta en viktig pusselbit för att vi ska kunna och våga ta steget.
Michael Kautto, försäljningschef

Greenpipes produkter säljs idag till 14 länder i Europa. Bortsett från Sverige är Holland, Tyskland, Baltikum, Norge och Finland stora marknader för företaget. Greenpipe arbetar ständigt med produktutveckling och att utöka sin export. Genom åren har Almi kommit att bli en av Greenpipes viktigaste samarbetsparter.

 

– Almi har varit och är ett stort stöd i vårt arbete med att utveckla företaget och branschen. Hjälpen vi får från Almi, både i form av finansiering och kunskap, är ofta en viktig pusselbit för att vi ska kunna och våga ta steget. Vi har bland annat fått hjälp med bidrag för att ta fram prototyper och förstudiemedel för att analysera nya marknader i vår exportsatsning. Flera av oss i företaget har gått Almis tillväxtprogram, berättar Michael Kautto.


– Jag kan inte nog understryka hur enkelt och bra det är att samarbeta med Almi. Medarbetarna på Almi är ofantligt duktiga och det är ett gäng som följt oss länge och kan vårt företag utan och innan vid det här laget. 

Mest stolt över: Våra medarbetare som på ett fantastiskt sätt tillsammans jobbar mot samma mål.


Utmaning framöver: Att få igenom vårt varumärke på exporten så att vi kan sprida både vår produkt och det miljövänliga tänket ännu mer. I Sverige har vi lyckats väl, nu ska vi göra det i Europa.