Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
6 november 2019

Franchise – ett sätt att driva företag

Nina Litgård hade arbetat på möbelföretaget Norrgavel i 10 år när hon 2005 fick erbjudande om att via franchise driva butiken i Lammhult.

Jag blev lite ställd när jag fick frågan och funderade kring om jag skulle klara av det. Tack vare att banken och Almi trodde på mig fick jag ett lån, annars hade det nog inte varit möjligt. Jag gick också ganska omgående ett program för kvinnliga företagare i Almis regi. Det var skönt att känna att man inte är ensam med sina funderingar.
Nina Litgård

Att driva företag är spännande och roligt men också komplext. Det är mycket man måste vara duktig på och då har Franchisemodellen många fördelar tycker Nina.


– För mig passar det perfekt. Jag får hjälp med mycket av det som jag själv inte är så duktig på. Marknadsföring till exempel, det har vi en central plan för, och sortimentet finns det duktiga människor inom organisationen som sköter. Samtidigt är vi en förhållandevis liten franchisesammanslutning så min möjlighet att påverka är ändå stor.

 

Litgård Interiör AB som Ninas företag heter växer och sedan fyra år driver hon också, tillsammans med en kollega, Norrgavelbutiken i Malmö.


– Jag står för ett fantastiskt koncept och jag vill växa, men hur gör man? I Almis tillväxtprogram har jag lärt mig att lyfta blicken, och att använda mina resurser på bästa sätt. Att nätverka med andra företag ger energi och man uppmuntras att fundera över frågorna man normalt inte skulle ställa.

Mest stolt över: Varumärket Norrgavel. Det har varit en
del av mitt liv i över 20 år och har blivit väldigt viktigt för mig.


Utmaning framöver: Att få Norrgavels nylanserade webbhandel att fungera på ett bra sätt tillsammans med de fysiska butikerna.