[VIDEO]
Kan du inte se videon?
Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".
Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:
Alla behöver vi jobba med våra globala mål. Om du är verksam inom besöksnäringen finns fortsatt mycket att göra. Få tre tips här!
Hållbarhetsfrågor inom besöksnäringen kan inkludera ett brett spektrum av ämnen, från turismverksamhetens miljöpåverkan till turistsektorns ekonomiska bärkraft och även sociala och kulturella konsekvenser av turismen.
Vi vet att turism är en stor bidragande orsak till utsläpp av växthusgaser, både genom transporter och energianvändning vid turistanläggningar.
Det görs redan mycket viktiga satsningar inom besöksnäringen idag – som att försöka skydda naturen och bevara naturliga livsmiljöer.
Resurshantering och att förebygga föroreningar är andra viktiga miljömål.
Om du berättar vilka hållbara alternativ som finns är det lättare för besökarna att göra rätt.
Läs om Stedsans Farm and Restaurant i Halland, retreatet som vill visa världen att det går att leva på den – utan att skada den.
Turism kan skapa jobb och generera inkomster för lokalsamhället. Försök sprida välståndet till fler genom att involvera ditt närsamhälle och dess aktörer.
Utvecklar du besöksnäringen så att den är tillgänglig för alla? Brist på tillgänglighet kan annars begränsa möjligheten att delta i turistaktiviteter för exempelvis personer med funktionshinder.
Inspireras här av SB International som gör det möjligt för alla barn att åka på nöjespark.
Hållbarhetsområdena bygger på internationella riktlinjer kring vilka sakfrågor inom hållbarhet som ett företag då bör beakta. De är direkt kopplade till de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030 samt till ISO 26000 – världens största standard för hållbart företagande.