Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
30 mars 2021

Företagandet i pandemin

David Lengström, VD Almi Företagspartner Kalmar län - öppnas i nytt fönster

-Företag kommer fortfarande att vara företag, men i en bättre version av sig själva säger David Lengström, VD för Almi Företagspartner Kalmar Län när vi slår oss ned med varsin kaffe för ett samtal kring företagandet i regionen under, och efter, pandemin.

Hur menar du då?
-Pandemin har tvingat fram en våg av förändring och förnyelse som har varit på gång i många år men som under det gågna året gått lavinartat fort. Den här situationen har nu pågått så länge att vi verkligen har förändrat våra beteenden. Då gäller det att se över sin verksamhet, och sina kunder, för att ta reda på hur just min verksamhet har påverkats av pandemin och göra justeringar därefter. Vad behöver jag göra för att anpassa mig till mina kunders nya köpbeteende? Och det gäller oavsett om det är B2B eller B2C.


Vilka frågor tror du är viktiga att ställa sig som företagare?
-Jag tror att det är viktigt att ställa sig frågan vilka beteendeförändringar som är tillfälliga och vilka som är bestående efter pandemin. Vad kommer vi att vilja göra, vad vill vi gå tillbaka till och vad har vi insett att vi inte vill gå tillbaka till? För någon kommer konserter att vara viktiga igen, för någon annan kommer charterresorna att locka. Men sannolikt inte allt för alla, vi kommer att plocka tillbaka sådant som är viktigt för oss själva. Så att hålla koll på sina kunder och vad som är viktigt för just mina kunder och min bransch är viktigt.


Hur ser du på det, är det något negativt?
-Nej inte alls! Det kan vara väldigt positivt att se över sin verksamhet med de här ”glasögonen” på. Det finns kanske delar i din verksamhet som du kan kapa efter den här pandemin, delar som varit kostsamma i tid eller pengar och som du nu inte behöver behålla. Något annat har tillkommit som är mer hållbart, både ekologiskt, ekonomiskt eller kanske socialt.


Så vad hade du gjort som företagare i den här situationen?
-Jag hade sett till att ha järnkoll på vartenda öre och flöden in och ut ur företaget. Sen hade jag lagt extremt mycket tid på att omvärldsbevaka och funderat på nya sätt att hitta intäkter.


Kan du ge något exempel på ett företag som du tycker har lyckats väl med just detta?
-Jag har sett flera men kan nämna Kalmar Fisk & Skaldjur som ett exempel. De var snabba med att ställa om, lanserade färdiga kassar för avhämtning utanför köpcentrat så att kunderna slipper gå in och trängas och har nu också lanserat en webb. De drog tidigt slutsatser kring ett förändrat beteende och gjorde justeringar därefter.

Det kan vara väldigt positivt att se över sin verksamhet med de här ”glasögonen” på. Det finns kanske delar i din verksamhet som du kan kapa efter den här pandemin, delar som varit kostsamma i tid eller pengar och som du nu inte behöver behålla. Något annat har tillkommit som är mer hållbart, både ekologiskt, ekonomiskt eller kanske socialt.
David Lengström, VD Almi Företagspartner Kalmar Län

Vi har pratat om digitaliseringen som påskyndats enormt mycket under pandemin, finns det andra områden att vara vaksam på?
-Absolut, klimatfrågan exempelvis har ju inte försvunnit, den är i högsta grad levande. Men även den är påverkad av pandemin. Det är ju inte skamligt att resa med bil på samma sätt längre, det har istället blivit det mest smittskyddssäkra sättet att resa på. Men vad händer då? Hur riktas fokus mot att göra bilåkandet mer miljövänligt, kommer pandemin att skynda på även den processen? Det hoppas man ju.


Det finns teorier som talar för att glesbygden kommer att bli en vinnare efter pandemin, de bygger på att man tror att människor inte kommer att vilja bo lika trångt i städerna längre. Vad tror du om det?
- Det kan nog ligga något i det, speciellt om pandemin blir riktigt långvarig. Men människan är, tror jag, en social varelse som trivs i grupp. Under lång tid har människor sökt sig till miljöer där det finns andra människor och miljöer som bara möjliggörs av att det finns mycket folk på en liten yta.

Däremot tror jag att den fysiska arbetsplatsen kommer att ändras i den meningen att distansarbete kommer att vara mera accepterat. Jag tror att man i högre utsträckning kommer att kombinera fysisk och digital närvaro på jobbet. Därmed tror jag också att det finns en möjlighet att utveckla co-working ställen även utanför de större städerna som då kan användas även av de som inte är egna företagare.


Har ni på Almi gjort samma resa under den här tiden?
-Ja absolut, under pandemin har vi tagit fram nya produkter till marknaden som är helt och hållet ”digital first” och det har gjort att även våra tidigare tjänster och erbjudanden har digitaliserats. Så vår egen digitala förflyttning har gått jättefort under det gågna året. Vi har också förbättrat vår utrustning för att hålla bättre, och proffsigare, digitala möten. Jag tror säkert att vi kommer att träffas mer fysiskt igen efter det här men med digitala verktyg tillgängliga. Det blir ju en hållbarhetsfråga också.
Precis som när jag beskrev vad företagen måste göra fick vi göra vår egen omvärldsanalys och fundera över hur vi är relevanta i den här situationen. Hur vi kan bli bättre, hur vi kan leverera och hur kan vi bidra. Vi har resurser att göra förändringar för företag, hur gör vi det nu på bästa sätt?


En sista fråga, hur ser du på din egen roll, ledarskapet, i och kanske efter den här pandemin.
-Jag måste säga att det ändå är förhållandevis enkelt att leda Almi-medarbetare på distans. Alla här är så pass självgående och ansvarstagande att just den biten inte blir speciellt annorlunda. Omställningen för oss blev inte så stor, vi adderade digitala möten och har ändå fått vår vardag att fungera.
Det svåraste är nog arbetsmiljön när folk sitter hemma, sitter de bra? Har de bra belysning osv? Men det är ju en fråga för alla företag som har personal som arbetar på distans, den är inte på något sätt Almi-specifik.


Vårt samtal närmar sig sitt slut och vi konstaterar att vi går en spännande tid till mötes. Att vi hellre hade varit utan pandemin är självklart men kanske kan något gott ändå komma ur det här, när vi ser tillbaka på den här tiden med lite distans.

Almi Företagspartner Kalmar Län är aktiva i hela länet med rådgivning och företagslån till företag inom alla olika branscher med en gemensam nämare – framtidspotential.
Behöver ditt företag hjälp med rådgivning, eller företagslån, är Almi bara ett samtal bort. Ring, eller skriv, till oss redan idag.
www.almi.se/kalmar
0771-55 85 00