Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
23 september 2019

”Nu spetsar vi våra erbjudanden”

Bild på Marie Krueger

Det är ett taggat Almi Skåne som möter höstens utmaningar. Det menar vd Marie Krüeger. Efter ett år på jobbet ser hon fram emot att driva verksamheten framåt ytterligare.

– Vi är på en förändringsresa och det jag känner just nu är en otrolig glädje över dit vi kommit. Nu firar vi med att skapa ännu fler spetsiga erbjudanden och bli allt mer tydliga med vad vi kan tillföra företagarna, säger hon.

 

Hur ser hösten och den närmsta tiden ut?

 

– Experter i vår omgivning talar om en begynnande avmattning. Det skulle i så fall innebära en intressant tid för Almi, eftersom vi får än mer att göra under en eventuell lågkonjunktur. Vi gör oss redo med fler rådgivare, fler tjänster och är därmed beredda att möta efterfrågan. Blir det förändringar i den globala ekonomin så lutar vi oss framåt.

 

Märker du av några trender?

 

– En fråga som diskuteras väldigt mycket just nu är hur samhället ska bli bättre på att ta vara på den företagskraft som finns hos utlandsfödda. Det är en utmaning som vi vill vara med att möta. Vi tar rollen som entreprenör och företagare på stort allvar och ser hur viktiga de är i kampen för såväl integration som jämställdhet. 

 

– Därför är vi just nu i full gång med att utveckla och bundla våra tjänster, för att skapa mer utformade erbjudanden för utlandsfödda entreprenörer med bolag i tillväxt, där de får möjlighet att utveckla sina verksamheter genom bland annat coachning och rådgivning.

 

Vilka andra nya tjänster är på gång?

 

– Digital scorecard, som är ett verktyg för starkare digital närvaro. Internationalisering, det vill säga verktyg som är specifikt utformade för företagare som har siktet inställt på utländska marknader samt Kompetensförsörjning, en tjänst som underlättar för företagaren att tänka strategiskt och långsiktigt när det gäller rekrytering under tillväxtresan.

 

Ett år på vd-posten. Hur känns det?

 

– Det känns fantastiskt bra. Två saker sticker ut: kompetensen och passionen hos kollegorna här på Almi och sedan alla de otroligt spännande bolag som vi får träffa och arbeta med. Vi har en otrolig kompetenskälla att ösa ur och fokus ligger nu på att bli ännu tydligare med vad vi kan göra för företagen. De flesta känner till Almi som varumärke men inte fullt lika många känner till den breda palett av tjänster vi kan erbjuda. I vår resa framåt ska den kännedomen öka, avslutar Marie Krüeger.

 

Fler nyheter från Almi Skåne