Ljudtavlor för öga och öra
Poasana är ett skånskt designföretag som på kort tid blivit uppmärksammat för sina snygga ljudabsorberande tavlor. Patricia Möller, VD och medgrundare, berättar om företaget och hur det är att vara entreprenör och kvinna.
Efter 10 år som marknadschef på Hövding tog Patricia Möller chansen att vara med och starta Poasana 2020. Hennes båda medgrundare, Björn Persson och Markus Engqvist, hade redan börjat spåna på idén och tagit fram en prototyp.
– Både Björn och Marcus är ljudkänsliga och idén bakom produkterna är att vi vill skapa hälsosamma ljudmiljöer för att öka livskvaliteten och välbefinnandet. Vi strävar efter att skapa både lugna och vackra miljöer. Vi kallar det inredning för både örat och ögat, berättar Patricia.

Poasanas tavlor sänker ljudnivån i rummet och tar bort de högsta frekvenserna som påverkar människor negativt. Tavlorna är A-klassade, vilket innebär att de har den mest effektiva absorptionen av ljud.
– Tiden för ljudabsorbenter är rätt nu. Vi lever stressiga liv och är konstant tillgängliga. Många lever i stadsmiljöer, sitter i kontorslandskap och är ständigt utsatta för massor av olika ljud. Vi behöver lugnare miljöer utan att ge upp musik, samtal, lek och skratt, säger Patricia.
Hållbarhet i fokus
Företaget har från början strävat efter hållbarhet i allt de gör. Det gäller även intresset för ljudmiljön i form av social hållbarhet. Ljudtavlorna tillverkas för hand i Sverige och flera produkter innehåller även återvunnet restmaterial från en lokal möbelindustri i Skåne.
– Vi har tillsammans med konstnärsduon Auran/Frankenstein lanserat vårt andra samarbete med konstverk i form av måleriskt växtfärgade ljudabsorbenter. Denna gång är tavlorna framtagna med färg och mönster som skapas av matavfall. Förädling av sopor till konst, ler Patricia.
Produktionen sker hos Elobina i Alnarp och Vilax i Staffanstorp. På grund av slopade mellanled kan Poasana behålla sin produktion i Sverige. Hållbarhet är i fokus och genom samarbetet minimeras spill, överproduktion och tack vare digitalt tryck är användning av energi, kemikalier och vatten minimal.

Kvinnliga entreprenörer - våga be om hjälp!
Sverige har kommit långt i jämställdhetsarbetet på många områden – utom när det gäller kvinnor som driver företag. 2022 var knappt 28 procent av företagarna i Sverige kvinnor. Det kan jämföras med EU-snittet som var 33 procent. Bara fyra länder har sämre siffror än Sverige. (Källa: Eurostat)
”Att vara kvinna och företagare är både läskigt och ensamt”
– Jag tror det har mycket med kvinnorollen att göra, om hur man ska göra karriär. Det är svårt att starta företag när man har familj. “Så när ska man göra det?”, undrar Patricia.
– Som kvinnlig entreprenör blir man mer ifrågasatt. Kan man vara en tillräckligt bra mamma om man driver eget företag? Precis som att det skulle vara en konkurrens mellan företaget och barnen, utbrister hon.
Enligt Svenskt Näringsliv är rädslan för att misslyckas utbredd bland kvinnor. 50 procent uppger att det hindrar dem från att starta företag. Även attityder hos långivare och avsaknad av stöd från den närmaste omgivningen kan verka avskräckande.
– Att vara kvinnlig företagare är både läskigt och ensamt. Man måste veta vad man vill och våga be om hjälp. Jag vill slå ett extra slag för att ha en egen coach. Det är väldigt skönt att ha en person som står utanför att bolla och stämma av med, säger Patricia.
- 2021 gick 0,5% av kapitalet till kvinnliga grundare i Sverige och 88,4 % till männen, 11,1% gick till blandade team.
- Investerare skriver fortfarande större checkar till team med män eller blandade kön. År 2021 var den genomsnittliga summan för företag med enbart kvinnliga grundare 57% mindre.
- Mellan 2017 och H1 2022 tilldelades kvinnor 6% av alla investeringsrundor och endast 1,4% av det totala kapitalet.
Källa: Unconventional Ventures rapport The Funding Report
Tveka inte – tro på dig själv
För Patricia har det alltid varit viktigt att berätta vad hon åstadkommit inte vad hon ska göra. Efter en omvälvande händelse i livet insåg hon det inte fanns något att vänta på. Steget att bli entreprenör kändes helt rätt. Hon vill gärna uppmuntra fler kvinnor att våga både satsa och misslyckas.
”Våga omge dig med personer som är bättre än du själv”
– Har du en idé du tror på är det bara att köra! Vi drog in två miljoner utan att visa en enda produkt och spenderade halva lånet på professionella produktbilder. Man kan inte veta allt i förväg, konstaterar hon.
Patricia förklara att det är som att lägga vägen medan man går den.
– Man ska absolut ha planer men måste vara lyhörd för förändringar och kunna styra om. Först skulle vi bara sälja till privatpersoner, men det finns ett lika stort behov av våra produkter i offentliga miljöer, säger hon.
För Patricia har det alltid varit viktigt att lyssna på andra och ha någon att byta idéer med för att få nya perspektiv och inte fastna i gamla banor. Även när det är stressig, tar hon tid för en lunch eller fika.
– Ödmjukhet är viktigt och du måste våga omge dig med personer som är bättre än du själv. Många entreprenörer är reserverade, håller på sitt och vill ha en stor bit av sin lilla paj. Men vi ska göra saker tillsammans med andra och ta en del av en större paj. Visst, andelen blir lite mindre men vi har gjort ett större avtryck för eftervärlden, hävdar hon.
Stöd från Almi
Almi har varit ett stort stöd för företaget ända sedan 2021. Patricia kände till Almi sedan tiden på Hövding och en av hennes medgrundare hade haft kontakt tidigare.
– Jag tror att jag tagit del av nästan alla Almis tjänster vid det här laget, skrattar Patricia.
– Förutom Tillväxtlån har jag fått coachning i hur man pitchar sin idé. Jag har gjort en workshop kring styrelsearbete och kring hållbarhet samt lärt mig om internationalisering, berättar hon.
För många som precis startat bolag kan det kännas bra att ha någon som är neutral att samarbeta med. Patricia har haft mycket kontakt med Eva Johnsson, rådgivare på Almi Skåne.
– Eva har varit fantastisk! Det är en sådan trygghet att ha henne och så skönt med någon som gläds år våra framgångar. Man behöver inte vara ensam. Det finns så mycket bra hjälp att få, avslutar Patricia.
Företag: Poasana
Produkt: säljer ljudabsorberande tavlor
Startår: 2020
Anställda: 1
Verksamhet: Sverige
Vill du träffa en företagsrådgivare?

