Fishbrain – ett Facebook för sportfiskare

Sportfiskare föredrar att skryta om sina rekordfångster för andra fiskefantaster – inte för sina vanliga kompisar. Det är tanken bakom Fishbrain – världens första och största sociala nätverk för sportfiskare. Idag har över tre miljoner användare nappat på idén.

 

Fishbrain, som grundades 2012, består av en app och ett socialt nätverk där sportfiskaren kan ha kontakt med andra fiskare. Tack vare appens analysfunktion kan man även analysera och förutse det bästa stället att fånga fisk på.

Sportfiske är en av världens största hobbies och omsätter 480 miljarder kr årligen. Med Fishbrain kan alla dessa passionerade sportfiskare dela med sig av fångster och erfarenheter till likasinnade på ett nischat nätverk – ett Facebook för sportfiskare.

Fokus på tillväxt
Appen har idag 3,2 miljoner registrerade användare i 190 länder med två miljoner loggade fångster. Och fler ska det bli. För bolagets fokus är fortsatt tillväxt – särskilt i USA, där 80 procent av dagens användare återfinns.

Almi Invest såg tidigt potentialen i Fishbrain. Därför gick vi, som första externa investerare, in i bolaget redan 2012 och på så sätt fick Fishbrain in ett viktigt startkapital.

- Det var en period i början då det drog ut på tiden med att få andra investerare intresserade av bolaget, minns Robert Hellman, investment manager på Almi Invest.

Medial uppmärksamhet
Men bolaget fick tidigt stor uppmärksamhet i media och när grundaren och vd:n Johan Attby började vinna pitchtävlingar, bland annat på techmässan SLUSH i Helsingfors, så lossnade det. Först kom det in kapital från ett par affärsänglar och därefter fick flera andra riskkapitalbolag upp ögonen för Fishbrain.

Idag har Fishbrain tagit in ca 100 miljoner kronor i riskkapital. Planen är att under 2017 ta in ytterligare kapital från internationella investerare för att kunna expandera vidare och kommersialisera bolaget.

Almi Invest är fortfarande delägare.

- Vi tror starkt på bolaget och har deltagit i flera emissioner, säger Robert Hellman.

Johan Attby:
Almi Invest investerade i ett väldigt tidigt skede av Fishbrain när vi varken hade kommit särskilt långt med vår plattform eller bevisat att den skulle funka. Men Almi Invest köpte in på vår vision och plan för att komma dit. De tog en mycket hög risk med en så tidig investering. Utan den är det inte säkert att vi lyckats få ihop det startkapital vi behövde för att börja bygga bolaget till vad det är idag.


Fishbrain är nu dubbelt så stort som närmaste konkurrenten i USA och appen är topprankad i kategori Sport på Appstore. Dessutom börjar omsättningen öka. Åtta miljoner kr 2016 planeras bli 27 miljoner kr 2017.

Men fokus ligger fortsatt på antalet användare, inte på omsättningen.

- Planen är inte att nå lönsamhet nu utan planen är att accelerera, säger Johan Attby. För oss är det fortfarande marknadsandelar som gäller. Med den här typen av produkt är det en enskild spelare som blir vinnare på varje marknad. Alla andra kommer att förlora. Så i dagsläget är det användartillväxten som går före intäkterna.

På vår twitter kan du följa det senaste som händer inom riskkapitalområdet.
Följ oss på twitter

På vår Facebook kan du följa våra senaste investeringsnyheter.
Facebook