Trender
3 maj 2019

Tech revolutionerar idrotten – tre startups som förändrar sportvärlden

STARTUPSPANING. Nu kommer nästa generation sportstechbolag som förändrar sportvärlden och rider på hälsotrenden! Häng med i Almi Invests andra startupspaning – om sportstech.

Sportstech-marknaden är stor och växer globalt. Hit räknas alltifrån esport-, videoanalys- och gamingbolag, dataanalysföretag som skapar nästa generations sportinnehåll samt smarta wearables. Detta påverkar alltifrån utövarens enskilda prestation till kollektiva sportanalyser och skapar också starkare sociala sportforum. USA är inte oväntat det land som genererar flest sportstechbolag, följt av Storbritannien. Även i Sverige växer nya spännande sportstechbolag fram.

Digitaliseringen inom sportstech skapar helt nya nivåer för kommunikation och engagemang mellan fans, åskådare, deltagare och arrangörer.
Jenny Engerfelt, Fund Manager på Almi Invest.

"Vi ser en stark trend där nästa generation av sportstech wearables lanseras. Efterfrågan på intelligent realtidsdata, både till den enskilda motionären och den professionella sportutövaren ökar, i syfte att kunna maximera prestation direkt", säger Jenny Engerfelt, Fund Manager på Almi Invest.

 

Artificiell intelligens, realtidsdata och avancerad bildanalys flyttar fram gränserna för hur sportprestation direkt kan förbättras, kommuniceras och förutspås.

 

Här är tre svenska sportstechbolag som bidrar till digitaliseringen av sportbranschen:

1. Racefox – den digitala träningscoachen

Racefox har utvecklat en digital träningstjänst som använder artificiell intelligens för att ge skidåkare och löpare skräddarsydda träningsråd. Tjänsten består av ett sensorbälte, som mäter och analyserar hur åkaren/löparen rör sig och en coachande app, som ger feedback i realtid med statistik för varje moment i åkningen/löpningen och individuella träningsråd. På så sätt kan tekniken och träningen förbättras och åkaren/löparen utvecklas och nå bättre resultat.

 

Racefox, som är baserat på världsledande forskning inom artificiell intelligens vid KTH, är ett av de svenska företag som kommit längst inom digitaliseringen av sportbranschen. Det har även den internationella tekniktidningen Wired noterat. På Wireds lista över Europas 100 hetaste startup-bolag 2018 var Racefox en av nytänkarna som lyftes fram.

 

Det unika med Racefoxs tjänst är att den ger användaren individuell feedback i varje rörelse utifrån hans/hennes egna resultat, vilket ökar chansen till omedelbar förbättring. Racefoxs algoritmer och mjukvara är skalbara och kan användas för vilken sport som helst. Fokus ligger dock än så länge på längdskidåkning och löpning.

 

I Sverige får allt fler skidåkare och löpare upp ögonen för Racefox genom samarbeten bland annat med Lidingöloppet och Vasaloppet. Tio procent av Vasaloppsåkarna 2018 tränade digitalt med Racefox. Nu planerar bolaget lansering på en av världens viktigaste skidmarknader: Norge.

 

Efterfrågan på intelligenta träningstjänster med individuell coachning ökar. Här ligger Racefox, med sin effektiva tjänst där användaren ser förbättringar efter några minuter, väl positionerat.

2. RaceONE – gör det roligare att följa loppen

Med RaceONEs app blir det roligare att titta på lopp som till exempel löpning, cykling eller skidor, genom att deltagaren kan följas via gps-tracking, officiella resultat, live-streamad video och mycket annat. På så sätt kan åskådaren hålla sig uppdaterad om hur det går i loppet – hela tiden och i realtid.

 

RaceONE är grundat av fotbollsstjärnan Marlene Sjöberg, numera Kanto. Hon fick idén till appen när hon hade problem att följa sin man Johan under tävlingar och knappt fick någon information om hur det gick medan loppet pågick.

 

Med RaceONEs app kan både deltagare och åskådare som följer lopp få samlad information om tävlingen. I appen samlas alla resultat, bilder, videor och sociala flöden på ett och samma ställe. Dessutom kopplas deltagaren kopplas ihop med följarna via en heja-chatt. Allt för att göra det enkelt och engagerande för både de som tävlar och för åskådarna. Den innovativa appen öppnar upp helt nya möjligheter till kommunikation mellan åskådare, arrangörer och deltagare. Än så länge finns inga konkurrenter som erbjuder samma tjänst, vilket gör att RaceONE har goda möjligheter att ta position på denna växande marknad.

 

RaceONE finns idag främst på den svenska och norska marknaden, men har även lopp i Italien, Finland och Estland och i dagsläget närmare 270 000 användare.

3. Signality – fixar sportstatistiken med AI

Signalitys AI-baserade mjukvara håller koll på vad som händer på fotbollsplanen och tar fram detaljerad sportstatistik automatiskt. Detta är av stort värde inte bara för spelare och ledare, utan även för fans och media. Inom sportvärlden finns det ett stort behov av att samla data från matcher och träningar, till exempel om bollinnehav. Datan används sedan i lärande syfte och som underlag för statistik.

 

Idag sköts datainsamlingen manuellt, vilket är mycket tidskrävande. Men med Signalitys SaaS-mjukvara (software as a service) baserad på AI, deep learning och bildanalys, sköts detta automatiskt. Bildanalysen gör det möjligt att i realtid få ut uppgifter om hur spelare rör sig, vem som har bollen, skott, passningar och så vidare. Signalitys algoritmer klarar detta med en bildström från en enda kamera. Det spar mycket tid och mjukvarans analyser har högre precision än de manuella.

 

Signalitys mjukvara kan appliceras på många olika sporter. Initialt riktar bolaget dock in sig på fotboll – en stor marknad med cirka 300 professionella fotbollsligor runt om i världen. Signality är fortfarande i ett tidigt skede, men har goda möjligheter att ta en position på marknaden och generera nästa generations sportsinnehåll, analyser och förutsägelser.

 

Här kan du läsa Almi Invests första startupspaning – om musiktech.

 

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare i startups. Har du också ett bolag som revolutionerar din bransch? Pitcha in ditt bolag här!