Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
15 maj 2020

Kris - Då tar vi ett steg framåt

Marie Krüeger, vd Almi Skåne
Marie Krüeger, vd Almi Skåne

Krisen har blivit vardag. Det onormala det normala. På ett sätt är det skönt. Vi är inte längre förbryllade och rådvilla av den nya verkligheten utan har anpassat oss, vidtagit åtgärder och rustat för att hantera effekterna av covid-19.

Istället för att backa har vi tagit ett steg framåt. Vi ser det framförallt i Almis uppdaterade verktygslåda, där storsläggan är det nya Brygglånet som ger små- och medelstora företag möjlighet att överbrygga en svår period, till förmånliga villkor. Och så ser vi det på affärsutvecklingssidan, där nya corona-anpassade tjänster snabbt lanserades och nu erbjuds kostnadsfritt till företag som behöver kloka inspel för att navigera krisen.

 

Vi har mannat upp rejält för att bättre hantera det höga tryck som uppstått i krisens spår. På kort tid har vi mobiliserat och fått in ytterligare rådgivare, samtidigt som vi upprättat ett effektivt back-office där unga, duktiga studenter hjälper oss att administrera låne- och uppskovsärenden. Infrastrukturen och resurserna är på plats – nu gäller det för oss att hålla ångan uppe och fortsätta leverera bra service – som det ser ut nu har vi goda chanser att klara att leverera det stöd som SME i Skåne behöver.

 

Med bättre grepp om situationen har vi också möjlighet att i viss mån höja blicken och titta mot vad framtiden kan erbjuda. Exakt hur samhället och ekonomin kommer att se ut på andra sidan corona är det svårt att sia om men det är mycket av det som görs nu under krisen som med fördel kan få bestå när vi återvänder till en mindre turbulent vardag. Digitala möten är ett exempel. Vid det här laget känns det helt naturligt att ta träffa kunder och samarbetspartners över nätet, och även om man ibland saknar den där kicken man får av fysiska möten, så är det tydligt att Zoom, Teams och andra kommunikationstjänster verkligen kan effektivisera många verksamheter.

 

Lägg därtill hållbarhetsaspekten. När vi blir digitala blir vi också i många fall bättre på att utnyttja våra resurser. Det är kul att hållbarhet blir en naturlig dimension i arbetslivet och inte bara ett fluffigt begrepp att slänga sig med. Visst vore det fantastiskt, om det består när vi går tillbaka till den vanliga vardagen igen?

 

Corona är samtidigt ett elddop och den som inte anpassar sig riskerar tyvärr att gå under. Att anpassningsviljan- och förmågan då är så pass hög är därför riktigt inspirerande att se. Vi märker hur krisen verkligen tänder innovationsgnistan hos många företag, företag som nu möter motgångarna genom att ställa om och anpassa sina erbjudanden: Fysiska showrooms flyttar in på nätet, krogar gör sina menyer tillgängliga för take-away och konferenser genomförs i digital form, för att nämna några exempel på smart lösningar i coronas tidevarv. Den gamla devisen survival of the fittest, om än hård, är sannerligen applicerbar dessa dagar. De som är förändringsbenägna och snabbfotade har bäst chans att ta sig helskinnade ur krisen, och de har bäst utgångsläge för tillväxt när krisen är över. Dessa bolag är vi också måna om att hjälpa på alla sätt vi kan.

 

Under tiden fortsätter vi att förhålla oss till detta nya normala tillstånd, ökar vår tillgänglighet och möter kunderna med tjänster som speglar deras behov. Hela tiden med blicken riktad mot en hoppfull framtid.