Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
5 maj 2022

KRÖNIKA

Hur hållbart är ditt företag?

Hållbarhet är ordet på allas läppar och man kan säga att hållbarhetsfrågorna har gått från att vara ett ”bra att ha” till en nödvändighet, från en sidosyssla till en central del av verksamheten. För det är faktiskt så att idag kräver både kunder, medarbetare och det omgivande samhället ett aktivt arbete med hållbarhet. Det här ställer krav på företagare som vill hålla sig relevanta. Om ditt företag ska vara en del av framtiden behöver du få in hållbarhet som en central del av din affär. Gör du det kommer du snart att se att hållbarhet och lönsamhet går hand i hand.
 
Större företag har både muskler och medel att investera i ny teknik och nya metoder och har därmed historiskt drivit på omställningen i framför allt industrin. Men små- och medelstora företag utgör ryggraden av Sveriges ekonomi och har därför en viktig roll att spela i den hållbara utvecklingen och omställningen. Det finns dock en rädsla bland många av dessa företag att hållbarhetsarbetet ska bli övermäktigt, både ekonomiskt och organisatoriskt, men många av myterna som bygger rädslan är ganska enkla att slå hål på.

 

Att hållbarhetssatsa skulle bli en dyr historia hör vi ibland hos våra kunder. Men hållbarhet är ofta motsatsen till dyrt. Det handlar helt enkelt om att använda det man redan har smartare och se möjlighet att skapa nya erbjudanden som gör att du tjänar mer på varje vara eller tjänst du säljer. Du kan alltså både spara pengar och hitta nya intäkter. Det behöver inte heller nödvändigtvis föregås av stora investeringar, även om också dem brukar löna sig i längden. Vissa famlar också i mörkret kring hur man över huvud taget ska börja ta tag i hållbarhetsfråga och istället för att ta små steg tar man inga steg alls. Det är sällan en bra strategi. Ta ett kliv eller två och ta istället ett tillbaka om det behövs, det är klart bättre än att stå still och stoppa huvudet i sanden, tänker jag. För det är faktiskt så att alla behöver inte bli världsmästare i hållbarhet. Alla behöver inte göra allt och absolut inte på en gång. Här bör fokus hos varje enskild företagare istället ligga på att hitta de hållbarhetsområden som är relevanta för just ditt företag, där din påverkan är som störst, och fokusera på dem. Sätt med andra ord rätt ambitionsnivå för dig och ditt företag. Vill du ta på dig ledartröjan eller ta rygg på någon annan? Det spelar ingen roll. Det viktigaste är att du följer med på hållbarhetsresan och att du lägger dig på den nivå som ditt företag mäktar med. Hållbarhetsarbetet är dessutom en resa där vissa är i början och andra kommit längre. Så länge du är transparent om var du befinner dig i arbetet finns det en förståelse hos kunder, medarbetare och andra för att du ännu inte kommit hela vägen.

Vissa famlar också i mörkret kring hur man över huvud taget ska börja ta tag i hållbarhetsfråga och istället för att ta små steg tar man inga steg alls. Det är sällan en bra strategi.
Mikael Fällman, vd, Almi Mälardalen

För vissa är hållbarhet självklart, för andra finns fortfarande ett ”varför”? Det finns många anledningar till varför, här kommer ett par stycken anledningar till dig som fortfarande står och stampar och undrar varför alla helt plötsligt ska syssla med hållbarhet i sin verksamhet.

 

Ett aktivt och genomtänkt arbete med hållbarhet skapar i de flesta fall lönsamhet på sista raden. Precis som med mycket annat går det ofta utmärkt att mäta och följa upp hållbarhet med KPI:er vilket ju blir viktigt för att hålla koll på hur det går och du kan också berätta för dina kunder och medarbetare om framstegen som görs. Internt skapar hållbarhetsarbetet många gånger en stolthet, sammanhållning och en känsla av meningsfullhet. För att inte tala om kompetensförsörjningsfrågan och att möjligheten att attrahera och rekrytera nya kompetenser till ditt företag, i många fall är hållbarhet idag en ”dealbreaker” för en arbetstagare. 

 

På Almi jobbar vi brett med våra kunder när det kommer till hållbarhet och vi finns till med såväl rådgivning som finansieringsmöjligheter som innefattar bland annat gröna checkar och vårt gröna lån för dig som står inför en omställning. Ett grönt lån kan hjälpa till i omställningen och ska användas för gröna satsningar som kan kopplas till minst ett av miljömålen i EU:s Taxonomi.

 

Så, vad kan du göra annorlunda idag som du inte gjorde igår? Hur kan du framtidssäkra ditt företag på ett hållbart sätt? Det här är frågor väl värda att ställa sig. Vill du finns mina kollegor i Västerås och Örebro som bollplank i omställningen – ensam är ju som bekant inte alltid stark.

 

”Ingen kan göra allt men alla kan göra något” är ett bra talesätt som får avrunda min krönika denna gång.

 

 

Mikael Fällman, vd, Almi Företagspartner Mälardalen AB