Insikt: Kombinationen lån och affärsutveckling ger maximal effekt
- Ibland behöver man som företagare hjälp att faktiskt lyfta blicken för att kunna maximera affären, samt få en ökad förståelse för sin ekonomi och omvärld. Inte bara få ett lån beviljat, säger Maggie Malek, rådgivare på Almi Väst.
Hon möter dagligen företagare som satsar framåt. Ofta har entreprenören suttit och stakat ut strategi och mål själv. Och så vänder de sig till banken och Almi för finansieringen.
Då brukar Maggie Malek rekommendera att starta med en genomlysning av verksamheten först.
– Många företagare tror “Jag behöver få in pengar, jag behöver låna”. Men det är inte säkert att du behöver, utan gör en inventering i din ekonomi för att se om du har kapital bundet. Är det i varulager, i kundfordringar, och gör något åt det först, säger hon.
– Det är ganska unikt med Almi. Vi är inte vinstdrivande utan vill se till att företaget får ut sin fulla potential. Då är det bättre att para pengar med rätt kompetens. Det får man med vår affärsutveckling.
Relationen börjar med en behovsanalys. Kanske är det något som kan lånefinansieras eller så finns det alternativ som passar bättre.
– Vi kan då borra djupare in i företagets affär. Se över om man låser pengar i onödan. Eller kanske det till och med är så att genomsnittiden från levererad produkt eller tjänst till pengarna är på kontot är på tok för lång.
Det Almi då gör är att, genom ett pedagogiskt verktyg, simulera vad som händer i bolagets kassaflöde om man genomför olika åtgärder. Kanske är det snabbare fakturering efter avslutat jobb som är nyckeln, inte anställa en säljare till.
– Du kanske inte behöver låna, eller så behöver du egentligen låna mer än du tänkt, för att driva företaget effektivt, säger Maggie Malek.
Hon ger också rådet att som företagare fundera lika mycket över vilka villkor du har på det du köper och villkor på det du säljer, som på intäkter och kostnader.
Maggie Malek, Rådgivare Almi Väst