Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
23 september 2019

”Kunden ska inte ens behöva fråga”

Porträtt Robert Clarén
Robert Clarén, vd Addimotion.

E-handlare har ofta dålig koll på vad som händer med en vara efter att den skeppats ut från deras lager. Vanligtvis vet de inte att något gått snett förrän den arga kunden hör av sig och undrar vad som hänt med deras beställning. Med Addimotions molntjänster kan e-handlare, transportör och slutkund få full kontroll över varorna – från beställning till leverans – i en och samma tjänst.

Lundabolaget Addimotion har funnits sedan 2012 men det är sedan 2015 som fokus har legat på smarta, molnbaserade logistiklösningar specifikt för e-handlare och deras kunder.

 

– När det gäller e-handel så räcker det inte idag, att bara ha en snygg sida och en smidig betalningslösning. För att kunna vara konkurrenskraftig krävs tydlig översikt och spårbarhet av leveransen i alla led. Grejerna måste komma fram helt enkelt, säger Robert Clarén, vd Addimotion.

 

Addimotion erbjuder en abonnemangsbaserad molnlösning till sina kunder. Kontot samlar stora mängder data från ordersystem, lagerhantering, transportörer, terminaler, pick up-boxes och andra aktörer för att sedan visualisera kundleveransflödet på ett övergripande sätt i ett proaktiv monitoreringsgränssnitt.

 

– Men hjälp av machine learning kan systemet direkt se avvikelser och eventuella problem under hela kundleveransens timeline. Det innebär att e-handlaren kan vara proaktiva; istället för att kunden blir irriterad för att hens vara inte kommer i tid, kan e-handlaren, genom till exempel automatiserade e-postmeddelanden, underrätta kunden om eventuella leveransförseningar skulle ske av någon anledning, men att problemet nu är åtgärdat och att varan är på väg. Kunden ska således aldrig ens behöva fråga, säger Robert Clarén.

 

Tjänsten är en så kallade multi-side application, vilket betyder att flera parter kan jobba i samma applikation – både leverantör och kund, samt transportör.

 

– Man kan jämföra det med Hemnet. Bostadssökare har ett gränssnitt medan mäklarna har ett annat men båda jobbar i samma applikation. Linkedin är ett annat exempel – samma applikation används för både jobbsökande och för rekryterare. Vår tjänst fungerar utifrån samma princip, säger Robert Clarén.

 

Idag samarbetar ni med de flesta stora transportörer och e-handelsaktörer. Vad har den stora utmaningen varit för er för att nå hit?

 

– Vi bryter ny mark och driver förändring, så utmaningen har varit att visa och övertyga kunder om att det här faktiskt är möjligt, att det faktiskt går att hantera och visualisera så stora mängder kundleveranser i ett gränssnitt. När någon aktör är skeptisk och säger ”vi har 50 000 paket i månaden, det klarar ni aldrig” så kan vi visa att vårt system hanterar idag minst 5 000 paket per minut och tjänsten hanterar miljon paket per dygn, säger Robert Clarén och fortsätter:

 

Ett antal finansieringsomgångar från Almi har bidragit till att Addimotion kunnat utvecklas och etablera sig, menar Robert Clarén.

 

– Eftersom vi erbjuder en abonnemangslösning har vi varit tvungna att stå för alla utvecklingskostnader själva innan vi kunde lansera och börja ta betalt. Med lån från Almi har vi alltså kunnat utveckla olika tjänster fast att vi under den perioden inte hade några intäkter för dessa, säger han.

 

Enligt Eva Johnsson, finansieringsrådgivare på Almi, är Addimotion ett intressant bolag ur flera perspektiv.

 

– De är ett gäng utvecklare som hela tiden jobbat mot kunden med sin affär. Där andra bolag kan fastna i att utveckla produkten har Addimotion lyckats vara uthålliga och konsekventa. Vi har haft möjlighet att följa bolaget längs resan, från tidig utveckling till etablering på marknaden. De är ett bra team som har koll på läget och bra förståelse för ekonomistyrning vilket gjort att vi vågat låna ut pengar och ta hög risk, säger hon.

 

Tjänsten utvecklas kontinuerligt. Till exempel lanserades nyligen en chatbot som ett stöd för både kunder och e-handlare.

 

– Vi kallar hen Cubee och det fungerar som en automatiserad avlastning till kundtjänst. Cubee kan svara på frågor om leveransstatus och så vidare dygnet runt. Roboten har tränats under sex månader för att förstå olika frågor från kunder. I början var den urdum men nu kan de svara frågor, även om de är felstavade och så vidare.

 

Hur ser framtiden ut för Addimotion?

 

– För närvarande är vi etablerade i Norden men vårt sikte är inställt på resten av Europa och slutligen också USA. Vi har redan utvecklat systemet så att det kan hantera olika tidszoner och andra frågeställningar som hänger ihop med internationell, global handel, avslutar Robert Clarén.

 

Läs mer om Addimotion

 

Fler nyheter från Almi Skåne

Bild på ett par gröna skor