Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
13 juni 2018

BLOGG - Lyft fram hållbarhet som en konkurrensfördel

Sara och ErikFöretag har kommit olika långt inom hållbarhet, från det lilla till att se hållbarhet som själva kärnan i affären. Men vart på stegen man än är går det att göra mer.

– Gå från medvetenhet till action. Och lyft fram det som en konkurrensfördel, säger Erik Bengtsson, rådgivare på Almi Väst, i ett samtal med Sara Wallin, VD på Almi Väst.

 

Mycket händer inom hållbarhet, men alla är inte med på tåget. Hur ska de göra?

– Bara man börjar tänka hållbarhet så har man tagit ett steg. Sedan tar man nästa. Det behöver inte vara något stort. Fundera över hur du som arbetar i företaget reser och pendlar. Är det med bil, cykel eller tåg? Hur ser du på jämställdhet, anställningsvillkor, villkor hos leverantörer? Det kanske är lagligt med en dollar i lön i ett visst land, men är det lämpligt? Det finns många perspektiv på hållbarhet. Men gemensamt för alla verksamheter är att man kan se över sina processer.

 

Ge något konkret exempel?

Fundera på hur du skulle kunna göra saker vi gör i vardagen annorlunda, ur ett hållbarhetsperspektiv. Det kan vara så enkelt att planerar en personalkonferens utifrån plats dit du kan samåka med bra färdmedel, gärna med tåg. Det är ett litet steg, men är en förändringsresa du gör på individnivå. Sedan kan du börja sätta strukturer i det vardagliga arbetet med val av leverantörer, livsmedel mm.

 

I din roll på Almi möter du många företag. Vad skiljer dem åt?

– Det finns en trend generellt där medvetenheten har ökat. Jag tycker också att vi på Almi Väst är duktiga på att fråga våra kunder hur man jobbar med hållbarhet. De flesta har hög medvetenhet och tycker frågan är viktig. Vi skapar också mer medvetenhet hos våra kunder. Utmaningen är att faktiskt börja göra något åt de viktiga hållbarhetsfrågorna.

– Utvecklingen går fort och man kan se att nya bolag, och i nya innovationer, finns hållbarhetsfrågorna med i affärsplanen från start. I mognare bolag är det svårare att förändra till riktiga actions då det tar längre tid att ändra invanda rutiner.

 

Hur ser du att medvetenheten ökar?

– Man ser det på att hållbarhet har gått till att dominera mycket av nya affärsidéer. Ta Rutasoka som säljer kaffe, men deras strävan är att hjälpa personer i Kongo att bli självförsörjande. Hela deras företagande bygger på social hållbarhet. Det kanske inte hade varit lika lätt att starta samma koncept för tio år sedan men idag är medvetenheten större och det finns en marknad. Fler människor vill göra gott helt enkelt.

 

Varför är det viktigt att kommunicera sitt hållbarhetsarbete?

– Vad kan man göra för att särskilja sig på en global marknad? Jo, det känns ju extra bra att göra något som är bra för miljö och samhälle. Konkurrensfördelar är bra att kommunicera. Och vänta inte tills ”hållbarhetsprojektet du håller på med är färdigt”. Ett hållbarhetsarbete blir aldrig klart. Det ligger i sakens natur att förbättras ännu mer och att man ser nya förbättringspunkter när man flyttat fram positionerna. Du behöver inte klara tio av tio, sju av tio kan vara gott nog att kommunicera. Det är en resa.

– Jag tycker att om man kommunicerar stegen på den resan, då blir det en positiv spiral där medvetenheten ökar. Så var stolt över de steg du tar.

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.

Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.