Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
2 december 2019

BLOGG - Paketera din idé rätt – men på olika sätt

Du måste paketera vilken nytta din innovation gör olika beroende på vilken intressent du möter. För det är många du ska ha med dig på tåget för att nå framgång.

– Det spelar ingen roll om du startar ett nytt företag kring din idé eller om det handlar om en innovation som ska göra att ditt bolag tar nästa stora omsättningssteg Den du möter måste få insikt Och verkligen förstå behovet för att kunna avgöra om du är värd att satsa på, säger Linn Blakstvedt, affärsrådgivare på Almi Väst i en intervju med Almi Västs vd Sara Wallin.

 

Vilka måste förstå idén?

– Det enkla svaret är: Den som ska köpa produkten eller tjänsten. Men det är mer än kunden som ska köpa det du vill åstadkomma. Det gäller att förstå vilka intressenter man har till bolaget och identifiera dem. Det finns både interna intressenter, t.ex. anställda eller ägare, och externa intressenter, t.e.x kunder eller leverantörer.

 

Hur kan det här hjälpa själva förverkligandet av idén?

– När man har identifierat dem och hur de påverkar idén behöver man utvärdera behovet hos varje intressent. Då förstår man kopplingen till den egna idén. Finns det ett sådant behov hos olika målgrupper, då förverkligas idéen. Kan du få en leverantör att känna hjärta i det du ska skapa, med leverantörens hjälp, och den potential din idé har. Då har du också lättare att få leverantören att förstå vikten av bättre villkor för att du inte ska drabbas av likviditetsbrist. Det här gäller oss på Almi, banker och alla som är viktiga för att du ska nå framgång.

– Se din idé som en present där budskapet ka paketeras. Det din verksamhet består av är det samma, men slå in det i olika presentpapper och snören beroende på vem du vänder dig till. Förstå vilka färger och material den attraheras av för att vilja ta emot paketet. Alla företag och idéer består av massor av olika komponenter – det är viktigt att veta och välja vilka komponenter man ska lyfta, beroende på vem som är mottagaren. Det är alltså inte “pappret eller snöret” som attraherar, utan kopplingen mellan komponenten och behovet hos intressenten.

 

Vad kan vara skillnaden?

– Kunden vill se hur det du kommer med är ett betydligt bättre erbjudande än vad den brukar köpa, alternativt att det är en ny lösning på en svordom man vill få löst. Finansiären vill se hur du hanterar de kunderna, med vilken affärsmodell du tänker nå fram, hur dina resurser ser ut. Och, om det är en lånefinansiering, se att du har återbetalningsförmåga.

Du måste alltså vara tydlig med din budskapspaketering för varje intressent. Det måste se olika ut inför kunder, styrelser, leverantörer, finansiärer. Behovet som riskkapitalist har inför en möjlig investering ser annorlunda ut än bankens behov inför ett beslut om lån.

 

 

Om man ska pitch inför riskkapital, vad är dina råd då?

– Det viktigaste att tänka på, som särskiljer gentemot andra intressenter, är att det ska finnas en tydlig exitstrategi. Om den ligger fem år fram i tiden eller tio år är olika, men den bör ändå vara inom en relativ snar framtid. Utgå från vad den som sitter på pengarna söker och hur kan du fylla det behovet.

– Men fokusera inte helt på påsen med pengar. Tänk också på att personen bör ha hjärta för verksamheten och kompetens att lyfta verksamheten ytterligare. Jag ser det som en vitamininjektion i bolaget, med både pengar, energi, kompetens och nätverk in i verksamheten.

 

Det här sättet att tänka kring riskkapital hör man ofta, att det inte bara är pengar som är viktigt, utan att det också ska paras med kompetens. När det kommer till lån är det sällan fokus på kompetens på samma sätt som när man tar in en partner med externt ägarkapital?

– Nej, men det här är också faktiskt något man får man sig om man vänder sig till oss på Almi. Där är vi ett unikt verktyg för tillväxt, tack vare vårt uppdrag som gäller både finansiering och rådgivning. Vi har både pengar att låna ut, kompetens i form av mycket framgångsrik affärsrådgivning och stort nätverk för kunderna att ta del av. På det sättet innebär vi samma vitamininjektion som de bästa riskkapitalbolagen, även i vår låneverksamhet. Det särskiljer oss från andra aktörer i innovationssystemet, som mest arbetar med enbart rådgivningen i olika former.

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.

Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.