Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
30 september 2019

BLOGG - Tydlig bild av nuläget ger bättre möjlighet att växa

En ordentlig nulägesanalys. Det är grunden för att skapa en framgångsrik tillväxtresa. Det anser Erik Bengtsson, rådgivare på Almi Väst, i en intervju med Almi Västs vd Sara Wallin.

– Har man gjort grundanalysen vart man befinner sig och vart man ska, då kan man göra konkreta handlingsplaner. Allt grundar sig i vart vi befinner oss och vart vi ska.

 

Varför är det så viktigt att fokusera på nulägesanalysen?

– Det är i nuläget du kan identifiera dina styrkor och utmaningar. Du får en överblick över dagens situation, en avgörande grund för tillväxtplanen. Den behöver du för att hitta rätt verktyg att jobba strukturerat och proaktivt. Och att kunna göra det skapar ett betydligt mer kostnadseffektivt tillväxtarbete.

 

När jag har en nulägesanalys, vad gör jag då?

– Då är det dags för steget att identifiera vart bolaget ska. Med hjälp av att veta hur ditt nu är och vart du ska kan du göra rätt handlingsplan.

 

Kan du ge ett exempel?

– Ta resursbehov. I din plan inser du att du behöver mer resurser om ett år. Kanske behöver företaget då en IT-utvecklare. Det kommer att ta ett tag innan den personen är självgående. Det gäller att ha planerat för det. Finns det ekonomi för att anställa, lokal, material, förväntningar? Nu är det här en personalresurs, men liknande resursbehov finns inom alla områden.

 

Vad är vanligaste misstaget i den planeringen?

– Det är att man inte har en plan B. Alltså hur man ska agera om utvecklingen inte faller ut som man tror att den ska. Det som behövs är att man tar höjd i tid och kassa för vad som krävs för att nå de olika delmålen i planen. Du behöver alltså även en budget som utgår från om oförutsedda saker inträffar eller att mål inte nås.

 

Almi träffar ju många företagsledare i tillväxtfas, hur jobbar du strukturerat med dina kunder i de här frågorna?

– Jag brukar erbjuda en utvecklingsdialog, som vi kallar den. Det är en nulägesanalys av organisationen. Vi berör bland annat ägarbilden, ledningsarbetet, kunder, marknad, försäljning, produktion, ekonomi, personal, hållbarhet. Vi identifierar styrkor och utmaningar i de olika delarna, utifrån det tar vi ut prioriterade områden.

 

Vad är fördelen för kunden?

– Kunden får med sig ett bra dokument att arbeta vidare med i den egna organisationen. Därefter kan man till exempel koppla på vår målmatris, där vi jobbar med fyra prioriterade områden på årsbasis. Det ska resultera i ökad omsättning, men samtidigt ligga i linje med kundens vision för företaget. Det här är generellt två bra första steg för att ta sig vidare.

 

 

 

Om intervjubloggen

Jag heter Sara Wallin och är VD för Almi Väst. På Almi Väst möter vi många företagare varje dag. I vårt arbete med att bidra till att skapa bärkraftiga företag möter vi dem dessutom i spännande utvecklingsfaser.

Alla mötena innebär att vi snabbt ser trender, utvecklar vår kompetens och får stor kunskap om det västsvenska näringslivet. De här kunskaperna vill vi inte sitta inne med, vi vill självklart förmedla dem till er. Därför kommer jag att intervjua medarbetare. Under intervjuserien lyfter vi frågor som företagsöverlåtelser, hur man ska agera för att få finansiering till innovation, mångfald och jämställdhet i styrelser, företagande som nyckel till integration och mycket mer. Om du följer med på min intervjuresa kommer du att bli en bättre företagsledare.