Visa innehåll för Almi i din region: Välj län:
7 januari 2019

Vinterprat – Hur växer bolag inom EdTech?

 

Svenska Kognity vill lyfta och effektivisera utbildning med hjälp av digitala, interaktiva och intelligenta läroböcker. På ett par år har de blivit ett av de snabbast växande EdTech-bolagen i världen med produkter som används i över 90 länder. Karin Bjerde, Head of Strategic Growth på Kognity, är en av talarna under Almis Vinterprat om EdTech den 17 januari.

 

Karin, hur tycker du att små EdTech-bolag ska tänka när de vill växa? 

– Under Vinterpratet kommer jag just fokusera på varför så få lyckas skala upp företag i vår bransch. En anledning är att strukturerna inom skola och utbildning är annorlunda. Man måste jobba med de förutsättningar som finns, det handlar om evolution istället för att revolutionera branschen.

 

Och vilka hinder och möjligheter finns på vägen? 

– Man ska inte tro att man har en lösning som passar alla och ”one size fits all” kommer inte att fungera. Kognity har haft impact hos skolelever världen över och en affärsmodell som fungerar, som med allt socialt entreprenörskap är det viktigt att man håller huvudet kallt och hjärtat varmt.

 

*Kognity har under 2018 vunnit fyra priser: Serendipity Challenge – Årets Startup 2018, Vinnare DI Startup Tour 2018, Vinnare av EdTechX Global Rise som en av världens 3 mest innovativa utbildningsföretag, samt SingularityU Impact Hub.