Designlight satsar internationellt

Från hemmakontor och lager på logen till ett av de ledande företagen inom LED - belysningar. Designlight Scandinavian har en fantastisk resa bakom sig. För Jessica och Björn Hultqvist är inget omöjligt, bara man tar saker och ting i rätt ordning. Nu har de bestämt sig för att satsa internationellt

Ett perfekt team

Både Jessica och Björn är tävlingsmänniskor och ett team som kompletterar varandra bra. Deras roller i företaget är helt skilda. Björn är den som kläcker idéer och arbetar med produktutveckling och design. Jessica, som är utbildad ekonom, sköter ekonomin och axlar vd-skapet.

Företaget har idag utvecklats till ett av de ledande inom LED-belysning, med egenutvecklade produkter med fokus på design, kvalitet och smarta lösningar. Produktutvecklingen sker i nära samarbete med elektriker och tillverkare. Anpassade lösningar för installatörer och användare är en viktig framgångsfaktor.

Björn berättar att det är de senaste åtta åren som det satt fart ordentligt. Det var då han avyttrade sin verksamhet i Bergdala glasbruk och började satsa helhjärtat på Designlight. I samma veva gick man över till LED-belysning. Ett naturligt steg med tanke på utvecklingen på belysningsmarknaden.

Nya marknader

Att ständigt sträva framåt, men inte snabbare än företaget varit redo för, har alltid varit deras strategi, och ett vinnande koncept. Nu blickar Björn och Jessica ut mot den europeiska marknaden med internationalisering på agendan. För att jobba på bred front och få tillgång till både mer kunskap och kontakter i Europa tackade Björn och Jessica ja till att delta i Almis INTER-program.

– Vi har redan lite export inom Norden och hade under en tid haft tankar på att satsa ännu mer internationellt. När Almi kontaktade oss blev det som en knuff i rätt riktning. Vi känner att det ligger rätt i tiden.

Vi har ett företag som fungerar bra och en verktygslåda av bra produkter. Nu är vi redo för nästa steg, säger Björn.

– Ska vi växa är det utlandssatsning som gäller och det ska bli väldigt spännande, tillägger Jessica.

Tyskland, England och Frankrike satsar de på i ett första skede och Björn jobbar nu på att få till möten med kontakter som kan hjälpa dem i respektive land.

Framgångsfaktorer

Designlights framgångar har flera förklaringar enligt Björn. Att skynda långsamt är alltså en.

– Att fokusera på en sak i taget är helt rätt. När jag ser tillbaka genom åren kan jag verkligen se hur viktigt det varit. Men vi måste samtidigt hela tiden sträva efter mer och vilja bli bättre. Ett av företagets ledord är att de ska bli marknadsledande. Men man har låtit bli att sätta upp någon tidsram för när det ska ske. Jobbar man på rätt sätt faller bitarna på plats i sinom tid.

– Många har för bråttom. Man vill bli stor snabbt och tjäna mycket pengar. Vi är noga med att inte göra något som vi inte har råd med. Det handlar egentligen om sunt bondförnuft, säger Björn.

– Nummer ett handlar om att tro på Designlight. Tror du inte på det du gör lyckas du inte med det andra. Vi ser det som otroligt viktigt att satsa framåt i produktutveckling och bedriva en verksamhet med god lönsamhet och kvalitet i våra produkter men minst lika viktigt är det att vi lyssnar på våra kunder, är ärliga och ödmjuka. Och ha roligt, säger Björn.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

En gång i månaden berättar vi vad som är på gång hos oss. Registrera dig idag för att inte missa nästa utskick!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev