Kontakter ledde direkt till Schiphol

Tellusecure fick för några år sedan frågan om man kunde titta på ett system för att upptäcka och minimera konsekvenserna av att terrorister förgiftar vattnet i en storstad som London. Det är inte svårt att förstå vilka ödesdigra konsekvenser det skulle kunna få...

För att göra en lång historia kort är Jan bland annat delägare i Lundabaserade teknikföretaget Tellusecure. För ett par år sedan fick de en ny förfrågan – kunde man säkerställa att farliga ämnen, dvs knark och sprängämnen, inte transporteras i paket och godsflöden? Främst var det post och godstransporter men även flygplatser som var intressenterna.

Stort användningsområde

Tellusecure tog sig an utmaningen, och idag har man en betaprototyp som man testar.
– Vår lösning handlar om att utveckla en standard för att höja säkerheten inom logistikområdet, säger Jan.

Han berättar att de arbetar med att upprätta en olfaktormetridatabas – alltså en databas där varje ämne får ett eget fingeravtryck – som givetvis måste utökas i takt med att nya hot och ämnen kommer fram.

– De stora utmaningarna är pengar, tid och kunskap, säger Jan.
Jan berättar att när de väl har en fungerande prototyp finns det egentligen ingen hejd på alla de områden som den här lösningen kan användas på.

– Man skulle kunna använda det för att kvalitetssäkra livsmedel och för att upptäcka mögel i foder. Bara för att nämna några exempel på användningsområden.

Almi gick in och medfinansierade den första prototypen. Vilket visade sig vara värdefullt ur flera perspektiv. Inte minst för att medarbetarna på Almi förstod potentialen och användningsområdet för deras produkt.

Hittade förfrågan i databas

– Ulla Rolf på Enterprise Europe Network kontaktade oss och sa att flygplatsen i Amsterdam – Schiphol – sökte innovationer inom det här området. Hon undrade om det inte skulle vara intressant för oss, berättar Jan. Jörgen Larsson som är VD på Tellusecure var den som fick åka dit.

– Först fick vi skicka ner ett skriftligt underlag och en videopitch på en minut där vi berättade hur förträfflig vår idé var. De valde ut 12 bidrag och vi var ett av företagen som gick vidare, berättar Jörgen Larsson.

Schiphol anordnar med jämna mellanrum innovationsdagar för idéer som på olika sätt ökar genomströmningshastigheten på en flygplats. Och som sådan också norm- och stilbildare inom området.

– Efter dragningen tog de ut tre som de skulle arbeta vidare med, och dit kom vi inte. Anledningen var främst att vi inte har en produkt som är klar att användas förrän 2013. Men vi kommer att fortsätta att ha kontakt med dem. För oss är det ovärderligt att hitta en speaking partner på den nivån, som även kan ge oss feedback på hur marknaden tänker, säger Jörgen.

Uppdrag från EU

Jörgen Larsson som sitter i Lund tycker att Enterprise Europe Network är ett fantastiskt initiativ.
– Framför allt har vi ju Ulla Rolf att tacka för att hon direkt insåg att det här var en fråga som kunde vara intressant för oss. Det vittnar om att hon har koll på företagen hon har varit i kontakt med. Det borde finnas en liknande databas på nationellt plan, det skulle skapa många arbetstillfällen i Sverige, menar Jörgen.
Och framöver ser det ljust ut

– Vi har fått i uppdrag av EU att skapa en standard för supply chain tillsammans med ett tjugotal andra deltagare, berättar Jörgen.

– Det här kan verkligen bli hur stort som helst, vi har hittat en blind fläck på innovationskartan, säger han.

Vår utmaning nu är att muta in vårt revir. Plus-Teknik i Växjö står för utvecklingen av prototyper och förhoppningsvis finns det relativt snart en produktion att ta hand om. Ett småländskt-skånskt samarbete som definitivt verkar ge frukt.

Följ oss

Vi finns på LinkedIn

Besök oss på YouTube

På vår YouTube-kanal kan du inspireras av våra framgångsrika företag.
Besök oss på YouTube

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

En gång i månaden berättar vi vad som är på gång hos oss. Registrera dig idag för att inte missa nästa utskick!
Prenumerera på vårt nyhetsbrev