Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
11 september 2019

Knock 'em Down växer med eget digitalt koncept

Philip Ståhlgren, MAlin Ståhlgren och Zana Canpolat

Event Center Knock 'em Down i Växjö startade 2016 av makarna Philip och Malin Ståhlgren och restaurangentreprenören Zana Canpolat. Det som till en början var en verksamhet med fokus på restaurang och bowling är idag ett eventcenter på 3 000 kvadratmeter.  

Anläggningen rymmer bowling, shuffleboards, arkadspel, restaurang, tre barer, konferensdel och gruppaktiviteter som The Challenge och Virtual Reality. Nu öppnar Knock 'em Down även i Norrköping och på sikt vill de satsa på ännu fler eventcenters, både egna och som franschise. Almi har varit med på resan sedan starten.

Vi visste redan från början att vi ville ha ett koncept som vi kunde växa med. Vi tänker hela tiden framåt men det innebär stora investeringar. Att ha med Almi har varit värdefullt. Dels har vi fått hjälp med affärsplan och analyser, dels med finansieringen. Att Almi hjälpte till med den första finansieringen var en förutsättning för att vi skulle få lån på banken.
Philip Ståhlgren

Nu går de Almis tillväxtprogram VÄX och en fördelarna som de lyfter med programmet är erfarenhetsutbytet med andra företagare som har gjort liknande expansionsresor.

 

I oktober 2019 lanserades ett digitalt eventkoncept på Knock 'em Down i Växjö. The Challenge är en egen utvecklad produkt som beskrivs som en digitaliserad version av Fångarna på fortet. Deltagarna samlar poäng i olika rum där inredning och rekvisita kombineras med digitala inslag. Företaget Thoros Creative Studios i Bramstorp bygger inredningen och är delägare i The Challenge. Den digitala lösningen har utvecklats med konsulthjälp från Växjöföretaget Zenta.

Att utveckla den digitala lösningen krävde stora initiala investeringar, större än vad vi från början insåg. Då tipsade Almi oss om att söka digitaliseringscheckar, som är ett stöd för att köpa konsulttjänster. Tack vare Almi kunde vi komma igång med utvecklingen som planerat.
Philip Ståhlgren

Att The Challenge bygger på en digital lösning gör det till ett ekonomiskt effektivt koncept. Dels behövs inga stora lokaler, dels är det enkelt att över tid byta ut och skapa nya utmaningar. 

Med The Challenge ser vi stora möjligheter till ytterligare expansion, inte bara i vår egna verksamhet utan också som ett fristående koncept. Intresset är stort och vi får redan många förfrågningar, framförallt från fastighetsägare.
Philip Ståhlgren