Webbplatsen kommer inte fungerar helt korrekt om er webbläsares JavaScript funktion är inaktiverad.
6 november 2019

Hållbar expansion inom äggproduktion

På gården Musteryd utanför Moheda värper 76 000 hönor en halv miljon ägg i veckan. Äggproduktionen här sträcker sig tillbaka till 80-talet då mjölkbonden Mikael Lindberg bestämde sig för att utvidga sin verksamhet. Sedan 2009 är produktionen renodlad på ägg och drivs numera av Mikael tillsammans med sonen Marcus Lindberg.

Generationsskiftet i familjeföretaget påbörjades 2014 då Marcus gick in som delägare. Han bestämde sig direkt för att skala upp rejält, från 22 500 till 76 000 värphönor. Det krävde en investering på runt 20 miljoner. För att Marcus skulle få lån på banken var det en förutsättning att Almi var med och finansierade.

För mig handlar det om att driva ett lönsamt och hållbart företag och jag insåg att det kommer att kräva stora investeringar. Lånet från Almi var helt avgörande för att jag skulle kunna gå in och fortsätta verksamheten på det sätt som jag ville. Det är väldigt lärorikt att arbeta med Almi och vi kommer definitivt att ta hjälp av dem igen när vi gör fler investeringar framöver.
Marcus Lindberg

Marcus är en entreprenör som ser ständig utveckling som en självklarhet, men det måste ske hållbart. Djurvälfärden har alltid varit en grundbult och den ekonomiska hållbarheten är en förutsättning för att kunna fortsätta investera och växa.


– Mitt motto är att vi ska bli bäst på det vi gör men att vi alltid kan bli bättre. Lutar man sig tillbaka och tänker att jag är bäst finns det alltid någon annan som hinner före. Jag tycker teknik är väldigt roligt och följer ständigt med i utvecklingen. Vi har bland annat investerat i robotar som underlättar för personalen i produktionen och vi var bland de första i branschen med att installera värmeväxlare som återvinner värmen i stallarna. Kan vi effektivisera och har de ekonomiska möjligheterna ska vi göra det.

Mest stolt över: Att vi är med och producerar världens bästa livsmedel.


Utmaning framöver: Att nå vårt mål om en omsättning på över 30 miljoner inom 5-6 år.