Vet du inte var du ska börja med i ditt hållbarhetsarbete?
Om du är vilse i hållbarhetsdjungeln är lösningen oftast en väsentlighetsanalys. Se hur du gör den!
Det är lätt att känna sig snurrig bland alla olika hållbarhetsbegrepp och att hitta rätt fokus när du vill göra en omställning och rusta för framtiden. Med hjälp av en väsentlighetsanalys definierar du relevanta hållbarhetsområden för din verksamhet.
I Framtidsgeneratorn, Almis hållbarhetserbjudande, kan du tillsammans med en Almi-rådgivare få hjälp att ta första steget i din väsentlighetsanalys.
Men så här kan du börja:
Identifiera prioriterade intressenter
Tänk utanför företagets direkta verksamhet och ta hänsyn till hela värdekedjan och värdenätverket – hur ni jobbar som helhet med leverantörer, kunder och partnerföretag.
Identifiera hållbarhetsmål
Se över vilka hållbarhetsmål i Agenda 2030 som företagets verksamhet i nuläget påverkar positivt eller negativt.
Sålla bland områdena
Nu behöver du sålla bort de områden där företagets verksamhet endast har marginell påverkan och prioritera områdena där företaget påverkar mest. Vilka är det?
Vill du integrera hållbarhet i din affär?
Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.
Framtidstips för hållbar utveckling
- Agenda 2030
- Hållbarhet och lönsamhet
- Hållbarhetskommunikation
- Hur kan du jobba effektivt och resultatinriktat med hållbarhet?
- Vet du inte var du ska börja med i ditt hållbarhetsarbete?
- Behåll fokus
- Hur levererar du på dina hållbarhetsmål?
- Hur blir hållbarhetsarbetet genuint?
- Har ni bestämt vilka ni ska vara i klimatomställningen?
- Vill du visa effekten av ditt hållbarhetsarbete?
- Hur organiseras hållbarhetsarbetet bäst?
- Hur engagerar du dina medarbetare i hållbarhetsarbetet?
- Ute efter smarta lösningar för ditt hållbarhetsarbete?
- Vad betyder hållbarhet för er?
- Vill du hjälpa dina kunder att vara hållbara?
- Vill du vara en attraktiv arbetsgivare?
- Har du hållbarhetsstjärnor i organisationen?
- Har ni inte kommit så långt i hållbarhetsarbetet?
- Hur hanterar du svåra frågor och kritik om företagets hållbarhetsarbete?
- Hur skapar du trovärdighet kring ditt företags hållbarhetsarbete?
- Behöver du kommunicera ditt hållbarhetsarbete tydligare?
- Hur kommunicerar du social hållbarhet?
- Svårt att skapa intresse för hur ni arbetar med hållbarhet?
- Gör ditt företag en hållbarhetsrapport varje år?
- Hur når du ut med ditt företags hållbarhetsarbete?
- Låter cirkularitet avancerat?
- Vill du bli hållbar och lönsam?
- Kan du bidra till samhällen där din verksamhet finns?
- Hur jobbar du med mångfald?
- Hur mår egentligen dina medarbetare?
- Kräver din affär transporter?
- Vill du kroka hållbarhets-arm?
- Har ditt företag en innovationsstrategi?
- Ska du kommunicera er hållbara utveckling
- Vet dina medarbetare vilka hållbarhetsfrågor som ni arbetar med?
- Skippar du hållbarhetsrapportering?
- Låter mångfaldsarbete diffust i dina öron?
- Vet du om verktygen för en mer inkluderande verksamhet?
- Hur ofta tänker du på korruption?
- Svårt att prioritera i all hållbarhet?
- Dags att jobba strategiskt med hållbarhet?
- Sex skäl till varför hållbarhet ger affärsvärde
- Så sätter du hållbarhetsmål – på kort sikt
- Så sätter du hållbarhetsmål – på lång sikt
- Så förebygger du föroreningar
- Jobba cirkulärt
- Minska utsläppen
- Tre sätt att kicka igång hållbarhetsarbetet
Vill du och ditt företag:
- kickstarta ert hållbarhetsarbete
- identifiera nya affärsmöjligheter
- identifiera hållbarhetsrisker
- få koppling till relevanta hållbarhetsmål inom ramarna för Agenda 2030
- få underlag för information, marknadsföring och varumärkesbyggande insatser med koppling till hållbarhet
- få ett kunskapslyft i hållbarhetsfrågan och få möjlighet att involvera medarbetare och/eller nyckelpersoner
- få underlag för en initial hållbarhetsstrategi för bolaget
- få finansiering till din gröna satsning
Vill du komma igång? Genom Framtidsgeneratorn utvecklar du ditt företags hållbarhetsarbete och rustar för framtiden.
Vill du veta mer om hur du kan framtidsrusta din verksamhet – spana in Almis Framtidsgenerator!
Framtidsgeneratorn är en del av "Hållbara Intraprenörer", ett projekt finansierat av Europeiska socialfonden, som ska bidra till strategisk kompetensförsörjning genom stöd till kompetenshöjande insatser inom hållbar utveckling för yrkesverksamma i små och medelstora företag.